Mobiliteit en infrastructuur

We helpen Nederland op weg

Mobiliteit en infrastructuur

Eén van onze expertises

Ballast Nedam zet dagelijks vele expertises in. Mobiliteit en infrastructuur is daar één van. We werken al jarenlang aan infrastructurele elementen waarmee we de mobiliteit in Nederland verbeteren. We richten ons onder andere op complexe tunnels, wegen, viaducten, bruggen en kademuren. 

Onze expertise begon in 1927 toen we de Afsluitdijk realiseerden. Nu, bijna een eeuw later, werken we nog steeds op grote schaal aan een soepele mobiliteit in Nederland. Daarbij onderscheiden we ons met een transparante samenwerking met onze klanten. En, niet onbelangrijk: we zoeken altijd de grens op. Daardoor vinden we nieuwe, innovatieve technieken op de grens van wat technisch haalbaar is. Die uitdagingen pakken we met beide handen aan. 

Slimme oplossingen

Bij Ballast Nedam schuwen we niet van een uitdaging, zo bleek ook op de A24 Blankenburgverbinding. De Maasdeltatunnel bestond oorspronkelijk uit vijf of zes tunneldelen die één voor één zouden worden afgezonken.

Dit plan zette ons aan het denken. Was er een manier waarop we deze afgezonken tunnel nog slimmer en efficiënter konden realiseren? Samen met DEME Group ontwikkelden we een werkwijze waarbij de bouwkuipen verder de waterweg in komen. Daardoor bestaat de tunnel uit slechts twee afzinkelementen. Dit zorgt voor minder hinder voor de scheepvaart. 

Meer over dit project
Duurzaam asfalt? Zo pakken wij het aan

Het verbeteren van de mobiliteit en infrastructuur gaat hand in hand met digitalisering en duurzaamheid. Om onze geasfalteerde wegen zo duurzaam mogelijk te realiseren, zetten we volop in op het verduurzamen van asfalt. We produceren en verwerken asfalt dat bestaat uit restbouwstoffen of restmaterialen en het bindmiddel is vervangen door gerecyclede materialen. 


Hoe we gerecyclede materialen hergebruiken in onze asfaltproducten? Het asfalt dat wij frezen wordt tijdens het frezen al flink kleiner gemaakt en gaat direct naar de Asfalt en Recycling Bedrijf (ARB). Het freesmateriaal wordt daar uitgesplitst, gescheiden opgeslagen en geclassificeerd. Daarbij wordt rekening gehouden met meerdere gradaties, het soort steenslag en het soort bitumen. Hierdoor wordt de kwaliteit van de bouwstoffen geborgd waardoor we deklagen structureel kunnen aanbrengen met een hoger percentage hergebruik van 65%. 

Selectie van projecten

We realiseerden al talloze projecten op het gebied van mobiliteit en infrastructuur. Een greep uit ons portfolio:

Talloze voorbeelden

Als Ballast Nedam richten we ons op nog meer disciplines binnen Mobiliteit en Infrastructuur. Zo kennen we ook expertises binnen tunnelbouw, wegenbouw en offshore. We bouwden de langste landtunnel van Nederland en de grootste hefbrug van Europa. En momenteel bouwen we mee aan de groei van de Rotterdamse haven, waarbij we zo’n 2,4 kilometer aan kades en grondkeringen in de Prinses Amaliahaven aanleggen.

  • Ballast Nedam Infra Projects

    • Ringwade 71, 3430 BM Nieuwegein
    • Postbus 1505
    • 3430 BM Nieuwegein
    • Tel: +31 (0)30 285 30 30
    Lees meer
  • Ballast Nedam Road Specialties

    • Nijverheidstraat 12, 4140 AE Leerdam
    • Postbus 236
    • 4140 AE Leerdam
    • Tel: +31 (0)345 63 92 00
    Lees meer
  • Ballast Nedam Park & Connect

    • Straatweg 29a, 3600 AC Maarssen
    • Postbus 141
    • 3600 AC Maarssen
    • Tel: +31 (0)30 285 30 62
    Lees meer

Terug naar