A15 Maasvlakte-Vaanplein
In totaal is op dit traject 85 km aan extra rijstroken toegevoegd en is er een nieuwe bredere en hogere Botlekbrug gebouwd. Door slim plannen en bouwen heeft het consortium A-Lanes A15, waar Ballast Nedam onderdeel van is, de hinder van de werkzaamheden geminimaliseerd.
-
36 viaducten gereconstrueerd
-
12 nieuwe kunstwerken
-
85 kilometer extra rijstroken
Botlekbrug
Het meest gezichtsbepalende onderdeel van het project verbreding A15 Maasvlakte – Vaanplein is de nieuwe Botlekbrug: één van de grootste hefbruggen in Europa. De doorvaarthoogte van de nieuwe Botlekbrug is groter waardoor hij minder vaak open hoeft. Ook kan het scheepvaartverkeer de brug van beide kanten tegelijkertijd passeren. Daarnaast is het aantal rijstroken per rijrichting uitgebreid van een naar twee. Op deze wijze draagt de brug bij aan een betere doorstroming op zowel weg als water. Naast de nieuwe brug blijft de Botlektunnel beschikbaar voor het wegverkeer.
Heftorens en dekken
De nieuwe Botlekbrug is een hefbrug met zes heftorens waartussen twee brugdekken hangen. Op elke toren zijn twee sets rode kabelwielen geplaatst en het brugdek wordt opgehesen en neergelaten via kabels die over deze kabelwielen lopen.
In Duitsland zijn de losse onderdelen van de twee brugdekken zo geproduceerd, dat ze over de weg vervoerd konden worden. In totaal zijn de onderdelen in 220 transporten per vrachtwagen naar Schiedam gebracht. Op de werf bij Mammoet zijn de dekken tegelijk gemonteerd om in te varen en te plaatsen. De aanpak om in Duitsland te produceren en vervolgens vlakbij de locatie van de brug te monteren is uniek.
Het consortium A-Lanes A15, dat het project A15 Maasvlakte – Vaanplein uitvoert, bestaat uit Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton.
Meer informatie?
Sander Lefevre
Managing Director Ballast Nedam Infra Projects a.i.