Verbeterde doorstroming en geoptimaliseerde veiligheid op de A15

Met één van Europa's grootste hefbruggen

A15 Maasvlakte-Vaanplein

In totaal is op dit traject 85 km aan extra rijstroken toegevoegd en is er een nieuwe bredere en hogere Botlekbrug gebouwd. Door slim plannen en bouwen heeft het consortium A-Lanes A15, waar Ballast Nedam onderdeel van is, de hinder van de werkzaamheden geminimaliseerd.

  • 36 viaducten gereconstrueerd
  • 12 nieuwe kunstwerken
  • 85 kilometer extra rijstroken
Dit pps-project omvat de aanpassing van een traject van 37 km van de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein tot niveau autosnelweg, de bouw van een nieuwe Botlekbrug voor het wegverkeer en de havenspoorlijn, reconstructie van de Botlek- en Thomassentunnels, reconstructie van 36 viaducten, de bouw van twaalf nieuwe kunstwerken, een dynamisch verkeersmanagementsysteem over het hele traject en onderhoud van bestaande en nieuwe wegen en kunstwerken tot 2035.

Botlekbrug

Het meest gezichtsbepalende onderdeel van het project verbreding A15 Maasvlakte – Vaanplein is de nieuwe Botlekbrug: één van de grootste hefbruggen in Europa. De doorvaarthoogte van de nieuwe Botlekbrug is groter waardoor hij minder vaak open hoeft. Ook kan het scheepvaartverkeer de brug van beide kanten tegelijkertijd passeren. Daarnaast is het aantal rijstroken per rijrichting uitgebreid van een naar twee. Op deze wijze draagt de brug bij aan een betere doorstroming op zowel weg als water. Naast de nieuwe brug blijft de Botlektunnel beschikbaar voor het wegverkeer.

Heftorens en dekken

De nieuwe Botlekbrug is een hefbrug met zes heftorens waartussen twee brugdekken hangen. Op elke toren zijn twee sets rode kabelwielen geplaatst en het brugdek wordt opgehesen en neergelaten via kabels die over deze kabelwielen lopen.

In Duitsland zijn de losse onderdelen van de twee brugdekken zo geproduceerd, dat ze over de weg vervoerd konden worden. In totaal zijn de onderdelen in 220 transporten per vrachtwagen naar Schiedam gebracht. Op de werf bij Mammoet zijn de dekken tegelijk gemonteerd om in te varen en te plaatsen. De aanpak om in Duitsland te produceren en vervolgens vlakbij de locatie van de brug te monteren is uniek.

Het consortium A-Lanes A15, dat het project A15 Maasvlakte – Vaanplein uitvoert, bestaat uit Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton.

Meer informatie?

Sander Lefevre

Managing Director Ballast Nedam Infra Projects a.i.

Terug naar