Tunnels
Eén van onze expertises
Ballast Nedam zet dagelijks vele expertises in. Tunnelbouw is daar één van. Tunnels zijn niet meer weg te denken uit onze infrastructuur. Nederland kent bijvoorbeeld vele waterwegen die met tunnels worden gekruist, waardoor verkeer en scheepvaart ongestoord doorgang kan vinden. In Nederland zijn verschillende typen tunnels gebouwd waarvan de afzinktunnel wereldwijd de meest in het oog springende is.
Ballast Nedam heeft een jarenlange ervaring opgebouwd in veel tunnelprojecten, waarvan de A24 Blankenburgverbinding in het drukke havengebied van Rotterdam en de A9 Gaasperdammertunnel, de langste landtunnel van Nederland in Amsterdam, beide DBFM projecten, de meest recente voorbeelden zijn. Door deze kennis en ervaring zijn we in staat om ieder type tunnel van begin tot eind te realiseren. We hebben de kennis en specialisten in huis om individuele situaties nauwkeurig te analyseren en de meest geschikte tunnel oplossing op de millimeter nauwkeurig uit te voeren.
Welke tunnels realiseren wij?
1. Cut-and-cover en landtunnels
Een cut-and-cover tunnels is een traditionele vorm van tunnelbouw die voornamelijk wordt gebruikt in stedelijke gebieden. Door de slappe grond in combinatie met grondwater die we in Nederland kennen zijn veelal eerst damwanden of diepwanden nodig, waardoor een bouwkuip ontstaat. Daarna wordt de grond ontgraven, waarbij vaak zware stempels tussen de damwanden nodig zijn, zodat vervorming en kans op verzakkingen in de omgeving wordt voorkomen. Veelal wordt er ook nog een met ankerpalen verankerde onderwaterbetonvloer aangebracht, waarna de kuip droog kan worden gemaakt. Binnen de droge bouwkuip kunnen we uiteindelijk de tunnel realiseren. De Hollandtunnel, onderdeel van de de Blankenburgverbinding, is een mooi voorbeeld van een cut-and-covertunnel
Bij landtunnels hoeven we vaak minder diep de grond in waardoor we minder snel het grondwater tegenkomen. Dan kan de tunnel als het ware vanaf het maaiveld worden gebouwd.
2. Boortunnels.
Boortunnels hebben als grote voordeel dat ze zich met grote precisie als een mol onder de grond voortbewegen zonder dat dit grote overlast vormt voor de bovengrondse, soms binnenstedelijke ruimte. Maar ook voor de passage van rotsachtige bergmassieven wordt deze tunnelmethode ingezet. Met deze methode boren we door rots, slappe grond en zandgrond. Trots zijn we op de Gotthard Base Tunnel door de Alpen in Zwitserland, die door ons organisatieonderdeel Heitkamp Construction Swiss in 2016 werd opgeleverd. De tunnel is met twee single tunnelbuizen van 57.09 kilometer de langste railtunnel ter wereld.
Het team van Heitkamp Construction Swiss is vakspecialist op dit gebied en is zelfstandig in staat boortunnels te maken.
3. Afgezonken tunnels
Afgezonken tunnels worden vaak toegepast bij de kruising van waterwegen. We bouwen betonnen tunnelelementen in een bouwdok die tijdelijk aan beide kanten met kopschotten worden afgedicht, zodat ze drijvend naar de definitieve locatie kunnen worden vervoerd. Op die locatie hebben we inmiddels een sleuf in de waterbodem gebaggerd. De tunnelelementen worden één voor één gecontroleerd afgezonken. Dit is precisiewerk dat heel zorgvuldig moet gebeuren. Als ze afgezonken zijn en op hun plaats liggen, vormen rubber GINA profielen de waterdichte aansluiting tussen de tunnelelementen en worden de tijdelijke kopschotten verwijderd. Met deze tunnel methode maken wij bijvoorbeeld de Maasdeltatunnel binnen de A24 Blankenburgverbinding die de Nieuwe Waterweg in Rotterdam kruist.
Veiligheid op #1
Omdat de veiligheid van de weggebruikers de hoogste prioriteit is, is er in samenwerking met Rijkswaterstaat en meerdere bouw- en installatiepartijen een standaard veiligheidsniveau voor tunnels bedacht. Als een auto stil komt te staan, wordt dit onmiddellijk gesignaleerd door de tunneltechnische installaties. De camera’s merken de auto op, waarna de systemen op basis van analyses direct reageren en – als dat nodig is – snelheidsbeperkende maatregelen kunnen nemen of zelfs de tunnel kunnen afsluiten.
Onze mensen zijn onze kracht
Hij vertelt: “Door het grote drijvend vermogen kunnen we een tunnelelement drijvend verplaatsen. Dat is een groot voordeel. Tijdens het afzinkproces, waarbij het tunnelelement aan pontons hangt zweeft een afzinktunnelelement als het ware onder water. We maken dankbaar gebruik van de Wet van Archimedes. Het gewicht is dus heel laag, maar de massa daarentegen is variërend tussen 25.000 en 60.000 ton gigantisch en heeft daarmee het niveau dat vergelijkbaar is met een Amerikaans vliegdekschip. Het in bedwang houden van die bewegende hoeveelheid massa dat onder water dynamisch blijft bewegen, is niet zomaar een trucje dat je overal kunt herhalen. Iedere afzinktunnel heeft afhankelijk van de locatie bijvoorbeeld te maken met verschillende stromingen, weersomstandigheden, getijde, golven en zoutgehaltes en soms zelfs moeten we rekening houden met de invloed van seiches. Om de massa met deze complexe omstandigheden in bedwang te houden, moeten we ingewikkelde berekeningen maken en slimme technieken verzinnen.”
Martijn Smitt: “Om een idee te geven heeft het zoutgehalte van het water een enorme invloed. Zoet water heeft een dichtheid van 1000 kilogram per kubieke meter water, waardoor duizend liter zoet water precies duizend kilogram weegt. Maar zout water is zwaarder en varieert tussen 1021 en maximaal 1027,5 kilogram per kubieke meter. Als een drijvend tunnel element op transport ongeveer 20 centimeter boven water uitsteekt in zoet water dan is dat ongeveer het dubbele in zout water. Ik kan mij nog goed herinneren dat de tunnelelementen van de Burgemeester Thomassentunnel, gebouwd in een zoetwatergebied, langzaam uit het water omhoog kwamen op weg richting zee. Om het tunnelelement dan weer naar beneden te krijgen, moeten we in zo’n geval dus diezelfde hoeveelheid extra volumegewicht aan water in ballasttanks toevoegen. Wanneer het tunnelelement op zijn plek ligt, wordt het ballastwater in de ballasttanks vervangen door een laag ballastbeton op de vloer van de tunnel en grond op het dak.”
Slimme logistiek
De bijzondere samenwerking met de klant Rijkswaterstaat binnen dit project resulteerde in het tijdig en foutloos openstellen van de tunnel.