Halfjaarcijfers Ballast Nedam tonen opnieuw stabiel beeld

Ballast Nedam laat in de eerste helft van 2024 positieve resultaten zien die in lijn liggen met onze strategie en businessplan. In een markt die onverminderd grillig en uitdagend te noemen is, ligt het bedrijf stabiel op koers.

Kerncijfers eerste halfjaar 2024

• Omzet: € 485,3 miljoen (2023: € 514,7 miljoen)
• EBITDA: € 34,0 miljoen (2023: € 26,4 miljoen)
• Orderboek: € 2,1 miljard (2023: € 1,4 miljard)

CEO Kemal Sağlam duidt de resultaten als volgt: “We kijken terug op een stabiele eerste helft van 2024 waarin Ballast Nedam een EBITDA-marge behaalde van 7% (2023: 5,1%). In deze periode werd een omzet van €485,3 miljoen gerealiseerd waarmee de doelstellingen uit het businessplan zijn behaald. Voor heel 2024 voorzien we een omzet- en EBITDA-groei ten opzichte van 2023 (omzet 2023: € 1,1 miljard en EBITDA 2023: € 57 miljoen).

Onze scherpe focus op tenders en het versterken van onze teams heeft bijgedragen aan de beoogde stabiliteit. We voeren een selectief tenderbeleid met veel aandacht voor risk assessment en risk management, waardoor we duurzame relaties met onze klanten kunnen garanderen met de juiste teams die al in de aanbestedingsfase worden geselecteerd. Onze focus op operationele effectiviteit in combinatie met een sterke commitment aan onze doelstellingen, heeft zich vertaald in stabiele resultaten.

Ballast Nedam blijft zich richten op projecten die zich kenmerken door goed ontwikkelde bouwmethoden en partnership contractvormen zoals het 2-fasen-model, waarbij we onze expertise kunnen inzetten en risico’s goed kunnen beheersen. Het selectieve tenderbeleid dat eerder is ingezet werpt zijn vruchten af. Ons orderboek laat een groei zien van €1,4 miljard (2023) naar €2,1 miljard. Daarnaast heeft de toevoeging van Rönesans Endüstri Tesisleri aan onze onderneming (begin dit jaar) onze financiële positie versterkt. Ballast Nedam blijft zich focussen op het behoud van een gezond bedrijf met voorspelbare resultaten.”

Onze scherpe focus op tenders en het versterken van onze teams heeft bijgedragen aan de beoogde stabiliteit.
Kemal Sağlam CEO Ballast Nedam

Infrastructuur

Voor de divisie Infra stond het eerste halfjaar vooral in het teken van de voltooiing van projecten en diverse activiteiten in renovatie en onderhoud. De focus hierbij lag op het afronden van de werkzaamheden aan de A24 Blankenburgverbinding richting technische beschikbaarheid (geplande opening van de tunnel: december 2024) en daarnaast op het testen van de tunneltechnische installaties van de Hollandtunnel en de Maasdeltatunnel, beide onderdeel van dit omvangrijke project waarin alle infradisciplines samenkomen. In het kader van de verbetering van het traject Everdingen-Hooipolder hebben de eerste onderhoudswerkzaamheden aan de A27 plaatsgevonden.

Woningmarkt

We zien een stabilisatie van de marktomstandigheden als het gaat om inflatie en renteverhogingen. Onze werkvoorraad neemt gezond toe en we blijven goed in staat om projecten te contracteren en te realiseren. Vertragingen in de procedures (deels veroorzaakt door bezwaarperiodes) en de voortslepende stikstofcrisis zorgen echter voor lange doorlooptijden van projecten. Ook de toenemende schaarste van arbeid blijft een punt van zorg.

Internationale ambities

Als onderdeel van onze ambitie om internationaal te groeien, heeft Ballast Nedam in het eerste halfjaar de internationale activiteiten van Rönesans Endüstri Tesisleri geïntegreerd, waarmee we onze geografische aanwezigheid en ons productaanbod hebben uitgebreid. We geloven dat de bundeling van deze activiteiten nog meer waarde zal bieden aan onze stakeholders en klanten. Naast onze traditionele exportproducten op het gebied van bouw en infrastructuur kunnen we nu ook grootschalige design-build-finance projecten aanbieden in sectoren die onder andere industriebouw, (wind)energie en datacenters omvatten. Onze internationale projecten presteren goed, waaronder de verwachte voltooiing van het herstel van de luchthaven van Sint Maarten later dit jaar.

Projecten binnenland

Enkele mijlpalen die Ballast Nedam in Nederland in het eerste halfjaar behaalde:

  • Het project verbreding A27 Everdingen-Hooipolder ging op 31 januari officieel van start. In Raamsdonksveer stak demissionair minister Mark Harbers symbolisch de eerste schop in de grond: het startmoment voor de aanpak van files op de A27 tussen Houten en Hooipolder.
  • Begin dit jaar tekende Ballast Nedam een intentieovereenkomst met Sif Group voor de ontmanteling van verouderde offshore windparken. Met het hergebruiken van staal uit ontmantelde windmolenparken verwachten we een belangrijke stap te zetten in de richting van een duurzame en circulaire windenergiesector. 
  • Op project Rijnkade in Arnhem is in de eerste maanden van het jaar een groot deel van de keerwanden succesvol geplaatst. De Rijnkade wordt versterkt om te voldoen aan toekomstige hoogwaterscenario’s. De werkzaamheden worden nagenoeg emissieloos uitgevoerd.
  • Op 28 meter beneden NAP werd begin maart de sluitvoeg in de Maasdeltatunnel aangebracht. Demissionair minister Mark Harbers was getuige van dit symbolische moment in de realisatie van de Blankenburgverbinding die in december officieel opengaat voor autoverkeer.
  • Project Jonas (Amsterdam IJburg) werd in mei bekroond met een SEAL Award in de categorie Sustainable Product. Ballast Nedam West realiseerde dit duurzame project in 2023 met drie BREEAM Outstanding certificaten.
  • Project Cartesius Utrecht, een binnenstedelijke gebiedsontwikkeling geïnspireerd op de Blue Zones, vordert conform planning. In februari startte de opbouw van het monumentale CAB (264 huurwoningen) en in mei ging fase 2 van start met de bouw van Okinawa (165 sociale huurwoningen).
  • In juni is Blok F van stadswijk Oostzijderpark in Zaandam opgeleverd. Dit modulaire nieuwbouwproject, uitgevoerd door Heddes Bouw & Ontwikkeling, omvat 73 sociale huurwoningen waaronder 22 ‘kamers-met-kansen’ voor jongeren die uit een probleemsituatie komen.
  • Samenwerkingsverband NH Bouwstroom wil de woningnood in Noord-Holland versneld doorbreken. In het eerste halfjaar zijn de projecten De Tramhalte in Schagen (44 sociale huurappartementen), De Lus in Oudesluis (96 appartementen voor arbeidsmigranten) en Noorderveenweg in Assendelft (72 flexwoningen) succesvol opgeleverd. Dankzij modulaire bouw van Heddes Bouw & Ontwikkeling zijn deze projecten in zeer korte tijd gerealiseerd.
  • Als onderdeel van de reeks Avenue2-projecten realiseert Laudy Bouw in Maastricht energieneutrale herenhuizen en stadsvilla’s. Dit voorjaar werden de eerste 55 woningen van deelfase 5 naar volle tevredenheid van de kopers opgeleverd. Dit project startte in 2023 als pilot onder de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb).
  • In Maastricht leverde Laudy Bouw fase 1 op van de restauratie van een van de oudste stadsmuren. De ingestorte stadsmuur wordt steen voor steen weer opgebouwd: met behulp van QR-codering komt elk blok natuursteen exact op de originele positie terug. De wederopbouw van dit erfgoed wordt begin 2025 afgerond.

Veiligheid, duurzaamheid en digitalisering

Twee jaar na de introductie van onze veiligheidsfilosofie ‘Take Care’ zijn de uitgangspunten hiervan een vast onderdeel geworden van onze identiteit en ons handelen. Dankzij de inspanningen van al onze collega’s zijn we erin geslaagd het aantal verzuimincidenten substantieel te verminderen. Als vervolgstap richt Ballast Nedam zich op de mentale gezondheid en het welzijn van medewerkers. Beide spelen immers een cruciale rol in de veerkracht van de organisatie, de tevredenheid van medewerkers en de veiligheid op de werkvloer. Samen streven we ernaar een werkplek te creëren waarin veiligheid niet alleen een prioriteit is, maar een gedeelde belofte die door elk lid van onze organisatie wordt nageleefd. Veiligheid als een echte waarde, ondersteund door een zorgcultuur. Take Care!

Ook op het gebied van duurzaamheid is Ballast Nedam actief aan de slag met een heldere doelstelling: we willen in 2030 CO2-neutraal zijn voor onze eigen bedrijfsvoering in Nederland. Dat betekent onder andere CO2-neutrale bouwplaatsen. Een goede leerervaring daarvoor is het project Rijnkade Arnhem dat wij momenteel met onze partners emissieloos uitvoeren.

Als Ballast Nedam investeren wij in groene energie, in emissievrij materieel, in een emissievrij wagenpark met laadvoorzieningen en in batterijopslag. Dit jaar is besloten dat alle nieuwe leaseauto’s uitsluitend elektrisch mogen zijn. Daarnaast focussen wij ons erop om ons afval zoveel mogelijk te verminderen en het niveau van circulariteit te verhogen. We zetten ons in op het gebruik van biobased materialen en op de toepassing van biodiversiteit op onze projecten.

Terugkijkend op het eerste halfjaar zien we dat de CO2-footprint van onze kantoren en ons wagenpark gedaald is. Tegelijkertijd zien we dat de footprint van onze bouwplaatsen is gestegen. Oorzaak hiervan is een toename van het aantal bouwplaatsen in het buitenland waar duurzame maatregelen nog niet altijd voor de hand liggen of mogelijk zijn.

We richten ons op verdere digitalisering van bouwplaatsen en efficiëntere werkprocessen. De workshops en trainingen op het gebied van Artificiële Intelligentie (AI) versnellen onze digitale transformatie door routinetaken aan machines over te laten en standaardisatie te bevorderen voor betere voorspelbaarheid en prestaties. Robotic Process Automation (RPA) automatiseert administratieve en herhalende taken, vermindert de werkdruk en verlaagt operationele kosten. Met behulp van sensortechnologie monitoren we materieeldata zoals emissies en draaiuren. Hiermee verbeteren we de efficiëntie, onderhoudsplanning en veiligheid.

Vooruitblik

Binnen ons groeiscenario ligt de prioriteit bij het uitbouwen van de huidige expertises. Zo richten we ons op verdere uitbreiding binnen industriebouw, stedelijke ontwikkeling en bouw, tunnels en energietransitie. Ook onze internationale aanwezigheid wordt verder uitgebouwd; Rönesans Endüstri Tesisleri levert daaraan een belangrijke bijdrage. Daarnaast blijven wij uitkijken naar strategische acquisities die onze groei ondersteunen en de stabiliteit van onze organisatie versterken.