Verbeterwerkzaamheden A27 officieel van start

Na de voorbereiding de afgelopen jaren ging woensdag 31 januari bij de watertoren van Raamsdonksveer symbolisch de schop in de grond voor de verbetering van de A27 Houten - Hooipolder.

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat deed dit samen met bestuurders uit de regio, bouwcombinaties ALSÉÉN (Ballast Nedam en Fluor Infrastructure) en De Groene Waarden en Rijkswaterstaat.

Zichtbare werkzaamheden

De werkzaamheden aan de A27 tussen Houten en Hooipolder worden in 2024 meer zichtbaar. Het verkeer krijgt vanaf half maart te maken met grootschalige asfalteringswerkzaamheden. Hiervoor zijn in 2024 10 weekendafsluitingen nodig. Later dit jaar volgt het werk aan nieuwe viaducten die nodig zijn voor de uitbreiding van Knooppunt Hooipolder.

Uit de file top 3

Dit symbolische startmoment vormt een belangrijke eerste stap in de aanpak van files op de A27 tussen Houten en Hooipolder. De A27 tussen Houten en Hooipolder is één van de belangrijkste verkeersaders van Nederland. Deze route staat dagelijks in de file top 3. Dat wil Rijkswaterstaat samen met de regio aanpakken. Zo kan het verkeer in de toekomst beter doorrijden en zijn er minder files en sluipverkeer in de regio. Dit maakt de route niet alleen sneller, maar ook veiliger.

Projectmanager Koen Verdonk is enthousiast om van start te gaan: “Jarenlang stond dit project op mijn verlanglijstje, dé A27. Eindelijk zijn we zover dat het echt gaat beginnen. Samen met de collega’s van ALSÉÉN, Rijkswaterstaat, vele stakeholders en een kritische omgeving zullen we de komende jaren laten zien wat we kunnen. Ik ben super gemotiveerd om hiermee aan de slag te gaan.”

Everdingen – Hooipolder

Ballast Nedam en Fluor Infrastructure bundelen onder de naam ALSÉÉN hun krachten om 40 kilometer snelweg tussen Everdingen en Hooipolder aan te pakken. Richting Utrecht krijgt de A27 tussen knooppunt Hooipolder en Everdingen 3 rijstroken. Tussen Werkendam en Scheiwijk gaat het om reguliere rijstroken en op de rest van het traject komt een spitsstrook. In de andere richting komen tussen Scheiwijk en Werkendam 4 reguliere rijstroken. De andere delen van het traject krijgen 3 rijstroken, waarvan 1 spitsstrook.

Terug naar: