Nieuwe aanpak met betere risicoverdeling

Onderhoud, vervanging & renovatie

Tunnelrenovatie A73: Roertunnel en Tunnel Swalmen

Sinds 2008 heeft de A73 twee tunnels: de 2400 meter lange Roertunnel en de 400 meter lange tunnel Swalmen. Elke dag maken hier ruim 45.000 voertuigen gebruik van. In opdracht van Rijkswaterstaat, voeren Ballast Nedam en Croonwolter&dros in 2023 de vervanging en renovatie (VenR) van beide tunnels uit. Daarnaast zijn wij de komende vijf jaar samen verantwoordelijk voor het onderhoud van de tunnels.

  • 45.000 voertuigen
  • 400 meter tunnel Swalmen
  • 2.400 meter lange Roertunnel

Landelijke tunnelstandaard

Uiteraard voldoen beide tunnels aan alle geldende wet- en regelgeving op het gebied van tunnels en tunnelveiligheid. Om hieraan te blijven voldoen, gaan we in totaal tien van de vijftig tunnelonderdelen vervangen, zoals de ventilatie en de verlichting. Alle nieuwe systemen zijn in lijn met de landelijke tunnelstandaard, zodat deze kunnen blijven zitten bij de grotere geplande renovatie rond 2030. Verder gaan we een aantal tunnelonderdelen renoveren. Zo krijgen beide tunnels lichtgekleurd asfalt. Het witte grind in het asfalt reflecteert de verlichting in de tunnel en dat van de auto’s. Daardoor is er minder licht in de tunnel nodig en besparen we dus energie.


Betere risicoverdeling

Nieuw aan het project is de tweefasen-aanpak. Dit houdt in dat er een fase is toegevoegd tussen de gunning en de uitvoering. In deze tussenfase werken we samen met Rijkswaterstaat aan het ontwerp en de uitvoeringsplanning, maken we gezamenlijk keuzes en brengen we de risico’s in kaart. Deze tweefasen-aanpak is onderdeel van een experiment van Rijkswaterstaat, om te komen tot een betere en eerlijke risicoverdeling. En zo tot een gezondere bouwsector.

Zó worden de Roertunnel en Tunnel Swalmen gerenoveerd

Bekijk video


Totaalplaatje

Ook de contractvorm is nieuw. Het Maintain, Design, Construct, Maintain (MDCM)-contract zorgt ervoor dat we onze kennis van en ervaring met tunnelonderhoud kunnen gebruiken voor het ontwerp en de realisatie. En uiteindelijk ook weer voor het onderhoud van deze tunnels ná de VenR-werkzaamheden. Deze werkwijze past bij ons, want als aannemer kijken we graag naar het totaalplaatje.


Krachten bundelen

Het grote voordeel van onze intensieve samenwerking met Croonwolter&dros en Rijkswaterstaat is dat we allemaal onze eigen expertises kunnen inbrengen. Zo hebben wij veel ervaring met de bouw en het onderhoud van tunnels. Denk aan projecten als de A9 Gaasperdammerweg, de A24 Blankenburgverbinding en de A2 in Maastricht. Daardoor hebben we veel kennis in huis over het managen van grote tunnelprojecten, betonconstructies en het aanbrengen en herstellen van asfaltverhardingen. Deze kennis kunnen we goed inzetten in het vernieuwen en renoveren van de Roertunnel en tunnel Swalmen.

Meer informatie?

Ronald de Geus

Managing Director Ballast Nedam Infra Projects

Ronald is opgegroeid in een internationale omgeving: de basis van zijn carrière in integrale projecten. Vanuit zijn ontwerp- en engineering achtergrond is hij doorgegroeid in het projectmanagement van grote, complexe projecten.

Business Unit Director Ronald De Geus Ballast Nedam Infra Projects
Terug naar