Een nieuwe transferhal dat Arnhem Centraal met elkaar verbindt

Complexe organische vormen en innovatieve technieken

Openbaar vervoerterminal Arnhem Centraal

Het project omvat de bouw van een transferhal die de reizigerstunnel van het treinstation verbindt met het busstation, de fietsenstalling, de taxistandplaats en de parkeergarage. Ook bouwden we de nieuwe kantoorruimte van 2.500 m² bruto vloeroppervlakte. De OV-terminal was het sluitstuk van het masterplan Arnhem Centraal dat sinds 2000 voor de binnenstad van Arnhem in uitvoering is. Bijzonder is het organische ontwerp van UNStudio dat grotendeels in staal is uitgevoerd om de bijzondere rondingen te kunnen maken.

  • 1.400 betonnen dakplaten
  • 2.500 m2 nieuwe kantoorruimte

Innoverend vermogen

De organische vormen die UNStudio bedacht voor de architectuur van OV-terminal Arnhem zorgden voor complexiteit in de bouw. Geen kromming is hetzelfde. Dat ziet er prachtig uit, maar leverde een uitdaging op voor de uitvoering. Tijdens de aanbestedingsperiode spraken we hierover, als consortium, uitgebreid met de opdrachtgever. De uitdagingen zetten aan tot out-of-the-box denken. De opzet was om de hal helemaal in beton uit te voeren. Dit bracht veel risico’s en hoge kosten met zich mee. Daarom is het dak uiteindelijk, met behulp van scheepsbouwtechnieken, uitgevoerd in staal.

De stalen vormen konden prefab in fabrieken worden geproduceerd, waardoor de risico’s kleiner werden en beter beheersbaar. De constructie werd door het staalgebruik bovendien vele malen lichter. Een deel van het gebouw is wél uitgevoerd in het oorspronkelijk bedachte beton. Op het dak geven de 1.400 betonnen dakplaten een bijzondere uitstraling aan het gebouw. Mictrobeton® ontwikkelde een speciaal, vervormbaar mallensysteem om de lichte, maar dubbel gekromde dakplaten snel en efficiënt te fabriceren. Hiervoor heeft het project de Betonprijs 2015 ontvangen. 

Bouwen in binnenstedelijk gebied

Zowel NS-station Arnhem Centraal als het trolleybusstation bleven voor de reizigers gewoon open tijdens de twee jaar dat wij daar bouwden. We zijn gewend om onze logistieke plannen af te stemmen op veel verschillende gebruikers. Met tijdelijke voorzieningen, gefaseerde uitvoering, aangepaste loopstromen voor reizigers en bezoekers en aangepaste routes voor het bouwverkeer, wisten wij de overlast te beperken. Helemaal zonder hinder bouwen gaat niet, maar belanghebbenden werden steeds op tijd geïnformeerd over overlast en maatregelen die we gingen nemen. Continu bleven we in contact met stakeholders, zodat we rekening konden houden met hun belangen.
Terug naar