Busstation en stationshal Amsterdam Noord

Een project dat bestaat uit twee perrons met een overkapping, een stationsgebouw, een fietsenstalling en twee busplatforms

Station Noord is straks hét vervoersknooppunt van Amsterdam Noord

Het is het noordelijkste station van de nieuwe Noord/Zuidlijn. Na de levering van liggers, balken en kolommen voor de stationshal, heeft Haitsma Beton ook de liggers en balken geproduceerd voor de busplatforms.

  • 176

    liggers

  • 52

    railliggers

  • 35

    balken

Station Noord bestaat uit twee hoog boven het maaiveld gelegen perrons met een overkapping voor de reizigers, een stationsgebouw, een fietsenstalling en twee busplatforms.
Stationshal en buspassage

Bijzonder is dat onder het bovengrondse metrostation - met aan weerszijden de Nieuwe Leeuwarderweg - een extra vloer is gehangen voor de stationshal. Hiervoor heeft Haitsma Beton al eerder 52 smalle volstortliggers, 35 zware voorgespannen balken tot en met 53 ton en zes kolommen geleverd. Ook voor de veertien meter brede buspassage tussen de beide busplatforms aan weerszijden van het station leverde Haitsma Beton 52 smalle railliggers.

Busplatforms

De busplatforms aan weerszijden van het metrostation liggen straks verhoogd, zodat ze naadloos aansluiten op de centrale hal op de eerste verdieping. De 176 HKO liggers voor de busplatforms hebben een lengte van zes tot zeven meter. Verder zijn er zes kleine balken geleverd met een lengte van twaalf meter en een doorsnede van 1 x 0,75 meter. Daarnaast heeft Haitsma Beton ook de engineering van de liggers voor haar rekening genomen.

Meer informatie?

Wim Comello

Managing Director Haitsma Beton

In 1986 is Wim gestart bij Haitsma Beton en na verschillende functies is hij vanaf 2013 werkzaam als Managing Director. Sinds 2019 is Wim ook verantwoordelijk voor Hoco Beton. Zijn trots zit hem in de groei van de medewerkers en de twee verschillende bedrijven.

→ Bekijk de website van Haitsma Beton

Terug naar