Grootschalige renovatie in de A15

Future-proof door vernieuwing en verduurzaming van de tunnel

Renovatie Noordtunnel

Met ruim 30 jaar op de teller is de Noordtunnel in de A15 toe aan een grote opknapbeurt. Ballast Nedam Infra BV gaat aan de slag met de renovatie ervan. Nagenoeg alle technische installaties worden vervangen en het beton, asfalt en de hittewerende bekleding krijgen een upgrade.

Wat is de uitdaging?

De grootste uitdaging van het Noordtunnel project is het minimaliseren van de impact op het bestaande verkeer en de omgeving tijdens de renovatie. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met de complexe technische eisen en de noodzaak om de tunnel toekomstbestendig te maken.

Planning

De fysieke werkzaamheden bij de Noordtunnel vinden plaats in de zomerperiodes van 2027 en 2028, tijdens zorgvuldig geplande afsluitingsperiodes. Dit om de impact op het verkeer te minimaliseren.


Aanpak

Dit project raakt aan het thema: Duurzaamheid

 

  1. Voorbereidende werkzaamheden
    Grondige inspectie en aanvullende onderzoeken om de huidige staat van de tunnel in kaart te brengen.
  2. Ontwerp en planning
    Verfijnen van het ontwerp en opstellen van een gedetailleerd uitvoeringsplan.
  3. Technische installaties
    Vervangen van alle technische installaties om te voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen.
  4. Beton- en asfaltwerkzaamheden
    Upgraden van het beton en asfalt om de levensduur van de tunnel te verlengen.
  5. Hittewerende bekleding
    Aanbrengen van nieuwe hittewerende bekleding voor extra veiligheid.
  6. Testen en afwerking
    Uitgebreid testen van alle systemen en afronden van de renovatiewerkzaamheden.
  7. Onderhoud
    Ballast Nedam blijft tot eind 2039 verantwoordelijk voor het onderhoud van de tunnel.

Beoogde resultaat

De renovatie van de Noordtunnel zal leiden tot een aanzienlijke verbetering van de veiligheid en duurzaamheid van de tunnel. De vernieuwde tunnel zal voldoen aan de nieuwste technische en veiligheidsnormen, wat bijdraagt aan een efficiëntere en veiligere verkeersdoorstroming.

  • 530 meter lang
  • 2 tunnelbuizen
  • 3 rijstroken
Terug naar