Gotthard Base Tunnel
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben ’s werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte. In samenwerking met Rönesans Holding hebben zij een project gerealiseerd dat verschillende regio’s met elkaar verbindt en een boost geeft aan de Zwitserse economie.
-
57 kilometer lange tunnel
-
2.300 meter diepe tunnel
-
250 km/h maximum treinsnelheid
Bouwen onder de Zwitserse Alpen
In 2016 was het zover. Het oorspronkelijke idee voor de Gotthard Base Tunnel, welke dateert uit de jaren zestig, werd werkelijkheid. Miljoenen kubieke meters rots zijn onder de Zwitserse Alpen uitgegraven met tunnelboormachines, ook wel ‘reuzemollen’ genoemd. Deze enorme machines hebben het mogelijk gemaakt om een treinverbinding aan te leggen tussen de Noordzee en de Middellandse zee. Bovendien heeft dit innovatieve bouwproject het mogelijk gemaakt om passagierstreinen topsnelheden te laten bereiken van 250 kilometer per uur. Hierdoor is de reis van Zürich naar Milaan met een uur verkort tot twee uur en 40 minuten.
Bouwproject van de eeuw
De Gotthard Base Tunnel wordt gezien als het bouwproject van de eeuw. Hij is namelijk zeven kilometer langer dan de Kanaaltunnel die Frankrijk met Engeland verbindt. Daarnaast heeft het de vorige recordhouder, de Seikan-spoortunnel, ingehaald als langste tunnel ter wereld. De langste spoortunnel zijn is niet het enige wat het onderscheidt van concurrenten. Ook de diepte en de vlakke en gladde tunnelloop zijn bijzonder te noemen. De maximale hoogte van de tunnel is namelijk 550 meter boven zeeniveau, het doorloopt slechts kleine hoogteverschillen en laat krappe bochten links liggen.
Goed voor de economie én het milieu
Naast het gemak dat is gecreëerd voor reizigers, levert de tunnel ook voordelen op voor het vrachtvervoer. Een manier van transport dat een belangrijke bijdrage levert aan de Zwitserse nationale economie en het milieu. Sinds de openstelling razen er dagelijks zo’n 260 goederentreinen door de tunnel. Daarnaast is met de bouw van de tunnel rekening gehouden met het milieu en de bescherming van de Alpen. Deskundigen hebben berekend dat de uitstoot van uitlaatgassen door het wegvervoer na openstelling van deze nieuwe Alpentunnel aanzienlijk is afgenomen.
Meer informatie?
Philipp Kohlschreiber
CEO Heitkamp Construction Swiss
Sinds 2021 zet Philipp zijn ambitie en toewijding in voor de complexe tunnel- en spoorwegprojecten als CEO van Heitkamp Construction Swiss GmbH. De technische kennis en competentie stelt het team in staat om innovatieve en systematische oplossingen te ontwikkelen die tegemoet komen aan de veranderende behoefte van de bouwsector.