Eerste buizen Gaasperdammertunnel 5 juli open voor verkeer

Een verbeterde bereikbaarheid van de noordelijke Randstad en het vergroten van de leefbaarheid van Amsterdam Zuidoost, dat is het doel van de uitbreiding van de A9 Gaasperdammerweg. Na jaren van voorbereiding vieren we vandaag een grote mijlpaal: minister Van Nieuwenhuizen heeft vanochtend de twee noordelijke tunnelbuizen van de Gaasperdammertunnel, de langste landtunnel van Nederland, geopend voor verkeer. Het project is onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA).

Later in het jaar volgen de twee zuidelijke buizen. De vijfde buis, de middelste buis voor de wisselbaan, opent als het aansluitende project (A9 Badhoevedorp – Holendrecht) klaar is. Dit is naar verwachting in 2026.

Het project A9 Holendrecht - Diemen wordt in opdracht van Rijkswaterstaat gerealiseerd door IXAS, een combinatie van Ballast Nedam, Heijmans en Fluor. Het project omvat de verbreding van de A9 Gaasperdammerweg, de bouw van de Gaasperdammertunnel, de uitbreiding van knooppunt Holendrecht en de bouw van twee nieuwe bruggen over de rivier de Gaasp met ruimte voor elf rijstroken. Op het dak van de tunnel komt een groot park, dat de wijken van Amsterdam Zuidoost met elkaar verbindt. Daarnaast worden vijf parkbruggen gebouwd die zorgen voor de verbinding tussen het dak van de tunnel en de omliggende fietspaden. 

Tussen de openstelling van de eerste en de laatste tunnelbuis ligt een periode van afbouw. In deze maanden legt IXAS onder andere op het dak van de tunnel een verkeersplein aan waar de op- en afritten Gooiseweg, die halverwege in de tunnel zitten, op aansluiten. Aan het eind van het jaar is het traject gereed en zijn alle tunnelbuizen open. Dan breekt IXAS de bestaande A9 af en wordt het park aangelegd op het tunneldak. In 2021 is het hele project klaar. Na realisatie is het consortium tot 2038 verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de A9 Gaasperdammerweg.