Future-proof door slimme kademuren

Rotterdam voorbereiden op de grootste containerschepen ter wereld

Aanleg kades Prinses Amaliahaven

Rotterdam wil de grootste haven van Europa blijven. En hiervoor moet het voorbereid zijn om de grootste containerschepen ter wereld soepel de Maasvlakte 2 binnen te loodsen. In opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam en samen met vertrouwde partners HOCHTIEF en Van Oord, bouwt Ballast Nedam aan de uitbreiding van de Prinses Amaliahaven. Een vernuftig staaltje techniek van 2,4 kilometer slimme kademuuruitbreiding.

  • 2,4 kilometer slimme kademuur
  • 1.825 meter diepzeekade
  • 360 meter aan grondkeringen

2,4 kilometer kademuur erbij

Iedere dag varen zo’n 356 zee- en binnenvaartschepen de Rotterdamse haven in en uit. Dat worden er – mede door toenemende e-commerce – steeds meer. Bovendien worden de containerschepen steeds groter. Met de aanleg van nieuwe diepzee- en binnenvaartkades in de Prinses Amaliahaven krijgen verschillende containerterminals de ruimte om zich verder te ontwikkelen en zich voor te bereiden op het laden en lossen van meer én grotere schepen. De nieuwbouw komt aan beide kanten van de haven en bestaat uit 1.825 meter diepzeekade, 160 meter binnenvaartkades en 360 meter aan grondkeringen.

Een slimme kademuur

Niet alleen de grootte van de kademuur maakt dit project bijzonder. Ook qua techniek onderscheidt het project Prinses Amaliahaven zich van andere bouwprojecten. Zo wordt de kademuur ‘slim’ en krijgt het allerlei sensoren die krachten en vervormingen monitoren. Technici kunnen zo de bewegingen van de kademuur in de gaten houden als er bijvoorbeeld een schip aanmeert. Deze informatie kan onze klant, het Havenbedrijf Rotterdam, weer goed inzetten bij vervolgprojecten en bij het onderhoud van de kades. Bovendien zijn er door de slimme sensoren minder fysieke inspecties nodig.

Minder hinder, minder uitstoot

In lijn met de Rotterdamse mentaliteit werken we praktisch en effectief. En daar komt duurzaam nog bij. We beperken de hinder voor de omgeving door bouwmaterialen, zoals staal en palen, over het water aan te voeren. Dat zorgt voor minder hinder op de weg en minder bouwverkeer, terwijl de processen van de containerterminals gewoon door kunnen gaan. Onze bouwmachines draaien op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), dat 90% CO2 reduceert vergeleken met reguliere diesel. We werken voornamelijk met elektrische kranen én gebruiken groene stroom. Zo sluiten we aan bij de ambities van het Havenbedrijf Rotterdam om schadelijke uitstoot te verminderen. Nog iets: op twee locaties hebben we ECOncrete blokken aangebracht. Deze doen dienst als kunstmatige riffen om de biodiversiteit onder water te stimuleren.

Samenwerken aan veiligheid

Bij een megaproject als de Prinses Amaliahaven – waar veel logistieke stromen bij elkaar komen en ook nog eens aan het water ligt – krijgt veiligheid extra nadruk. Al in de aanbestedingsfase werkten we een conceptueel plan uit waarbij we de vervoersstromen via land en water scheiden. En waarbij we op bepaalde momenten van de dag helemaal geen materialen aanvoeren. Hiermee garanderen we verkeersveiligheid: zowel over land als over water. Na het winnen van de aanbesteding scherpten we de maatregelen nog verder aan. Zo zijn er aparte toegangswegen voor personen- en bouwverkeer, is er langs de bouwweg een apart looppad, worden de bouwwegen overzichtelijk ingericht én hanteren we verkeersregels voor bouwverkeer. Bovendien sturen we met prestatie-indicatoren op nette en overzichtelijke werklocaties. Op die manier zorgen we voor een veilige werkomgeving, bij een plek waar we werken aan de toekomst.

Meer informatie?

Sander Lefevre

Managing Director Ballast Nedam Infra Projects a.i.