Havens
Eén van onze expertises
Ballast Nedam zet dagelijks vele expertises in. Het aanleggen van havens is daar één van. Binnen deze expertise heeft Ballast Nedam ruime ervaring in het bouwen van cruisehavens in Caribische gebieden. Daarnaast zijn we ervaren in het aanleggen en uitbreiden van containerhavens: een hele andere tak van sport.
Cruisehavens: voor talloze toeristen per jaar
Zoals bij de meeste projecten, starten het proces met grondig onderzoek. Dit onderzoek besteden we uit, zodat we onafhankelijke en secure resultaten van de specialisten krijgen. Aan de hand van dit onderzoek, bepalen we de uitvoering. Hebben we te maken met een rotsbodem? Dan gaan we boren. Maar is de bodem van slappe klei of veen, zoals in Nederland? Dan heien we.
Tijdens het baggeren of heien zorgen we ervoor dat we onder water geen wolken met zand veroorzaken. Dat zou de flora en fauna aantasten. We schermen het baggerwerk af met bubbelschermen met een leiding onder water. Daar zetten we een compressor op, waardoor de belletjes naar boven worden geleid. Daardoor blijft de impact binnen de zone waar we aan het werk zijn.
Diep onder water
Behoud van het koraal staat voorop. Daarom beginnen we met een zorgvuldige inventarisatie. Kunnen we de plannen wellicht een paar kilometer opschuiven? Als dat niet kan, halen we met duikers het koraal weg en zetten we het op een andere plek neer. We zorgen ervoor dat we hetzelfde volume koraal behouden en letten op het licht, de diepte en de temperatuur.
Containerhavens: een hele andere tak van sport
In containerhavens moeten de operationele processen van de containerterminals onafgebroken door kunnen gaan. Daarom beperken we de hinder voor de omgeving door bouwmaterialen grotendeels over het water aan te voeren.
Daarnaast staat verduurzaming voorop. We verminderen emissies tijdens de uitvoering door Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) te gebruiken. Dit brandstoftype heeft een CO2-reductie van 89 procent ten opzichte van diesel en kent een lagere uitstoot van emissies zoals fijnstof, stikstof en zwavel.
Slimme kademuren
Bij de Prinses Amaliahaven in Rotterdam leidt dit tot de inzet van 'slimme kademuren'. Dit werkt als volgt: Als een containerschip afmeert, komen er veel krachten te staan op de bolders en fendersystemen waar het schip via afmeerlijnen aan vast zit. Die bewegingen kunnen we meten, net zoals de vervormingen van de constructies. Dit leidt tot data, die de klant vervolgens kan inzetten voor de verdere ontwikkeling of verdere uitbreiding van de haven.
Wat het oplevert? Wellicht kunnen we de kades bouwen met dunner of lichter staal en beton. Dit scheelt niet alleen geld, maar ook transport en materiaal. Het leidt tot duurzame keuzes, voor een efficiënte haven.