Tunneldelen Maasdeltatunnel succesvol afgezonken: vaarweg weer open voor de scheepvaart

Een belangrijke stap voor de voltooiing van de Maasdeltatunnel in het Scheur is gezet. Tunneldeel Isabella is maandag 6 november afgezonken en sluit sinds dinsdagochtend op 30 meter diepte aan op tunneldeel Alara dat eerder dit jaar werd afgezonken. De vaarweg is vanmiddag rond 17.30 uur vrijgegeven voor de scheepvaart.

In Nederland zijn niet eerder tunneldelen van deze omvang gebouwd en afgezonken. De tunneldelen zijn 185 en 205 m lang. En dat ook nog eens op een diepte van -30 m NAP in een getijde rivier. De afzinkoperatie heeft ongeveer 36 uur geduurd. De reis van Alara en Isabella is hiermee voltooid.

Projectdirecteur Hélène Moors, Rijkswaterstaat: “Toen ik afgelopen nacht met een paar collega’s het werk aan het bekijken was realiseerde ik me hoe bijzonder dit project is. De werkgeluiden, lichten en toch ook de stilte deden beseffen dat dit ‘once in a lifetime’ is. En niet alleen voor mij, maar ook voor iedereen om ons heen. Nu als bouwproject en straks als een nieuwe verbinding tussen gebieden en mensen.”

Afzinkoperatie Isabella

Dit zijn de beelden

Bekijk video
Na het afronden van de afzinkoperatie wordt het laatste stukje tunnel, ook wel de sluitvoeg genoemd, tussen de noordelijke toerit en het zojuist afgezonken tunneldeel gemaakt. Uiteindelijk komt er nog zand aan de zijkant van de tunnel en een meter dikke laag van stenen bovenop de tunnel ter bescherming.

Projectdirecteur Bert Arien: "Ik ben trots op het team waarmee we deze grote uitdaging succesvol hebben afgerond. Honderden mensen hebben dit mogelijk gemaakt, medewerkers van BAAK en Rijkswaterstaat, externe adviseurs, tal van onderaannemers en stakeholders als het Havenbedrijf Rotterdam. Ze hebben afgelopen maanden veel begrip en geduld getoond, waardoor we nu naar de afronding van het project kunnen toewerken.”

Ronald de Geus, managing director Ballast Nedam Infra Projects: “We zijn erg blij dat het gelukt is om deze klus succesvol af te ronden en zijn erg trots op het team dat hier met man en macht aan gewerkt heeft. Nu kijken we uit naar de start van de volgende fase van dit project, zodat we in 2024 de tunnel open kunnen stellen voor het verkeer.”

Terug naar: