A24 Blankenburg verbinding
Rotterdam
De tunneldelen van de Maasdeltatunnel gaan sinds vandaag als Alara en Isabella door het leven. Aan het eind van zijn werkbezoek aan de Blankenburgverbinding onthulde minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) beide namen op het dak van de tunnelelementen.
Zoals gebruikelijk krijgen de delen van een tunnel een tijdelijke (vrouwelijke) naam. In het kader van een namenwedstrijd bedachten groep 5-leerlingen van verschillende basisscholen in Rozenburg en Vlaardingen een toepasselijke naam. Uit de binnengekomen namen, zijn de mooiste twee gekozen.
De winnende naam van het zuidelijke deel werd Alara (‘waterfee’). De leerlingen van PCBS de Rank uit Rozenburg kozen voor deze toepasselijke naam vanwege het sprookjesachtige karakter. Het noordelijke tunneldeel heet vanaf nu Isabella (‘gewijd aan God’). Scholieren van IKC De Schakel uit Vlaardingen legden met deze naam de link met het feit dat God het water van de Rode Zee spleet, om mensen er doorheen te laten lopen. Nu maakt de tunnel het mogelijk om onder het water van A naar B te gaan.
Bij zijn bezoek aan de tunneldelen liet minister Harbers weten dat de Blankenburgverbinding voor hem ook persoonlijk een speciale plek inneemt. In zijn tijd als Rotterdamse wethouder voor Economie, Haven en Milieu (2007-2009) waren er al plannen voor het realiseren van een Nieuwe Westelijke Oeververbinding. De bewindsman is verheugd vanwege het feit dat nu ruim 15 jaar later de A24 Blankenburgverbinding het mooie resultaat van al deze plannen is.
Begin mei 2022 werden beide tunneldelen naar hun tijdelijke ligplaats gevaren in de werkhaven van Damen Verolme in Rotterdam-Botlek. In de afgelopen tien maanden zijn de tunneldelen daar in het droogdok gebouwd. Over ongeveer een jaar vindt het afzinken van de tunnelelementen op de bodem van het Scheur plaats om daarmee de Maasdeltatunnel te voltooien.