Tunneldelen Maasdeltatunnel succesvol uitgevaren

De operatie is geslaagd: het noordelijke en het zuidelijke tunneldeel van de Maasdeltatunnel hebben het bouwdok bij Damen Verolme verlaten.

Tien maanden na de start van de bouw zijn de twee tunneldelen van de Maasdeltatunnel onder begeleiding van sleepboten geparkeerd aan de kade net buiten de werf. De tunneldelen blijven hier nog liggen tot ze in 2023 worden afgezonken naar de bodem van de rivier het Scheur, op 28 meter diepte.

Testen, opdrijven, parkeren

Aan het testen en uitvaren is dagenlang gewerkt. Voordat de tunneldelen konden worden uitgevaren, zijn ze eerst uitvoerig getest. De eerste test vond plaats in het droogdok. Hiervoor hebben we het dok langzaam vol laten lopen met water, waardoor de twee zinkelementen zijn gaan dobberen. Samen met consortiumpartner DEME en opdrachtgever Rijkswaterstaat is vervolgens gecontroleerd welk effect het water op de elementen heeft.

Uitvaren tunneldelen

A24 Blankenburgverbinding

Nadat de eerste test succesvol was verlopen, zijn nog verschillende controles uitgevoerd waarna de tunnelelementen in twee dagen zijn uitgevaren en geparkeerd aan de kade. Met het uitvaren van de zinkelementen is een einde gekomen aan de bouwfase van de in totaal 400 meter lange tunneldelen.

De Maasdeltatunnel is onderdeel van project A24 Blankenburgverbinding. In opdracht van Rijkswaterstaat realiseert Ballast Nedam dit project samen met consortiumpartners DEME en Macquarie Capital. Met onder meer twee knooppunten, de Hollandtunnel en de Maasdeltatunnel verbeteren we de bereikbaarheid van de regio Rotterdam en dragen we bij aan de groei van de economie.