Vernieuwing Noordeindseweg Delft
Groots in innovatie en complexiteit, en klein in omvang: dat is project Noordeindseweg in Delft. Ballast Nedam heeft de 800 meter aan asfalt op circulaire en duurzame wijze vervangen. Daarvoor werkten we binnen een bouwteam samen met de gemeente Delft.
-
800 meter asfalt
-
90 procent hergebruik
-
1 bouwteam
Schuimbitumen als oplossing
De verouderde Noordeindseweg had vanwege de gevoelige veengrond veel scheuren en onregelmatigheden opgelopen. Daarom bood een schuimbitumenstabilisatie uitkomst: we mengden de verouderde asfaltweg door elkaar, waarbij we schuimbitumen en het duurzame cement aan het freesmateriaal toevoegden. Deze oplossing kan gemakkelijker meebewegen met vervormingen, zonder dat de constructielaag gaat scheuren. Ideaal voor wegconstructies op veenondergrond. Zo realiseerden we een flexibele, duurzame én draagkrachtige fundering.
Samenwerking met TNO
Kunnen we geopolymeer cement gebruiken als duurzame cementvervanger in de schuimbitumenstabilisatie? Dat heeft onderzoeksorganisatie TNO uitgezocht. Uit hun literatuuronderzoek is geconcludeerd dat geopolymeercement nog niet geschikt is in een droge toepassing in-situ en daarom viel de keuze op het witte, duurzame cementmiddel Eco2cem.
Proefstukken en mengsels
Op de Noordeindseweg hergebruikten we zoveel mogelijk bouwstoffen. Maar: hoe komt het meest geschikte mengsel tot stand? In het laboratorium van DIBEC Materiaalkunde hebben we 5 mogelijke mengsels samengesteld die verschillen in het aantal toe te voegen bitumen en verschillende types cement. Na het maken en onderzoeken van de proefstukken kwam het meest geschikte mengsel naar voren: 60% asfaltgranulaat en 40% slakkengranulaat, met daarbovenop 2,5% bitumen en 1% gemalen gegranuleerde hoogovenslak: het duurzame cementmiddel Eco2cem dat door TNO is voorgesteld. Dit gekozen asfaltmengsel voldeed aan de vereiste verhardingseigenschappen en leverde de maximale MKI-reductie op ten opzichte van het standaardmengsel.
Testen, testen, testen
Met data en technologie zorgden we ervoor dat de vernieuwde weg een zo hoog mogelijke kwaliteit kreeg. Uit boorkernonderzoeken bleek dat in de bestaande gebonden slakkenfundering een stalen wapening zit, waarna we met radarmetingen hebben vastgesteld op welke diepte deze wapening lag. Deze data hebben we verwerkt tot een gedetailleerde kaart waarmee we voorkwamen dat de beitels tijdens het frezen beschadigen.
Een écht duurzame oplossing
Onze duurzame oplossingen gaan verder dan circulariteit. De wegwerkzaamheden voerden we deels uit met elektrisch materieel en met groene energie. Daarnaast maakten we de bermen biodiverser en werden de verkeersborden bio-based.
Het resultaat: een groene en veilige weg. Na de uitvoering door onze wegenbouwspecialisten is de hobbelige, verouderde weg getransformeerd tot een strakke weg die weer jaren mee kan.
Meer informatie?
Joep Hartjes
Managing Director Ballast Nedam Road Specialties
Als Managing Director van Ballast Nedam Road Specialties is Joep verantwoordelijk voor de realisatie van specialistische projecten op het gebied van weginfrastuctuur.