Herstel damwanden Amsterdam-Rijnkanaal
Van de 120 kilometer lange damwand van het Amsterdam-Rijnkanaal was ongeveer 25 kilometer er slecht aan toe. Zonder herstel bestond het risico op uitspoeling en in het uiterste geval aantasting van de waterkeringsfunctie. Rijkswaterstaat gaf ons de opdracht om de oude damwanden van dit drukst bevaren kanaal van Europa te vervangen of te herstellen – van Amsterdam tot Wijk bij Duurstede.
-
120 duizend m3 gebaggerd
-
25 kilometer aan damwanden hersteld
-
6.000 ankers geïnstalleerd
Slimme oplossingen
De gestandaardiseerde aanpak garandeerde een flexibele uitvoering van het project. Het werkte niet alleen snel, maar was ook kostenbesparend in de engineering én bij de ruim honderddertig vergunningaanvragen. Een andere besparing realiseerden we dankzij een voordelig alternatief ankersysteem, dat voor het eerst zo grootschalig is ingezet op het Amsterdam-Rijnkanaal. Met 6.000 benodigde ankers had dit direct effect op de totale kostprijs.
Tevreden schippers
Op zo’n intensief bevaren route moet de hinder voor het scheepvaartverkeer minimaal blijven. Toch was snelheidsreductie bij werkzaamheden noodzakelijk. Maar we beperkten de snelheid echt alleen waar het nodig was en verspreidden de werkzaamheden in korte stukken over het hele kanaal, mede met inzet van scheepvaartbegeleiding. Daardoor hadden schippers niet het idee dat ze kilometerslang onnodig hun snelheid minderden. Het aantal klachten over de werkzaamheden lag, mede daardoor, zelfs onder de ambitieuze doelstelling.
Meer informatie?
Sander Lefevre
Managing Director Ballast Nedam Infra Projects a.i.