Efficiënte aanpak en tevreden schippers.
Van de 120 kilometer lange damwand van het Amsterdam-Rijnkanaal was ongeveer 25 kilometer er slecht aan toe. Zonder herstel bestond het risico op uitspoeling en in het uiterste geval aantasting van de waterkeringsfunctie. Rijkswaterstaat gaf ons de opdracht om de oude damwanden van dit drukst bevaren kanaal van Europa te vervangen of herstellen – van Amsterdam tot Wijk bij Duurstede.
We werkten 7 standaardoplossingen uit, zoals compleet vervangen, opnieuw verankeren, nieuwe oeverbescherming of een combinatie daarvan aanbrengen. Vervolgens deelden we het traject op in 70 werkvakken en pasten we per werkvak de beste standaardoplossing toe. Nu zijn alle damwanden en het achterland weer bestand tegen de druk van het water. En voldoen de wanden aan de CUR 166-veiligheidsnorm.
De gestandaardiseerde aanpak garandeerde een flexibele uitvoering van het project. Het werkte niet alleen snel, maar ook kostenbesparend in de engineering én bij de ruim honderddertig vergunningaanvragen. Een andere besparing realiseerden we dankzij een voordelig alternatief ankersysteem, dat voor het eerst zo grootschalig is ingezet op het Amsterdam-Rijnkanaal. Met 6.000 benodigde ankers had dit direct effect op de totale kostprijs.
Op zo’n intensief bevaren route moet de hinder voor het scheepvaartverkeer minimaal blijven. Toch was snelheidsreductie bij werkzaamheden noodzakelijk. Maar we beperkten de snelheid echt alleen waar het nodig was, en verspreidden de werkzaamheden in korte stukken over het hele kanaal, mede met inzet van scheepvaartbegeleiding. Daardoor hadden schippers niet het idee dat ze kilometerslang onnodig hun snelheid minderden. Het aantal klachten over de werkzaamheden lag mede daardoor zelfs onder de ambitieuze doelstelling.
Amsterdam-Rijnkanaal (traject Zeeburg – Wijk bij Duurstede)
Project Fase: Opgeleverd
Bouwtijd: 2014 - 2016
Functiecategorie: Waterinfrastructuur