Op weg naar een emissievrije bouwplaats
In 2030 zijn de bouwplaatsen van Ballast Nedam CO2-neutraal. “Daarvoor heb je allereerst commitment in het team en een paar aanjagers nodig. Anders gebeurt er niets”, zegt Gerard Slagter, senior werkvoorbereider bij Heddes Bouw & Ontwikkeling, onderdeel van Ballast Nedam. Gerard is zelf zo’n aanjager. Mede dankzij hem liggen de bouwketen van project Oostzijderpark in Zaandam vol met tweedehands zonnepanelen.
Tweedehands panelen
Gerard vertelt dat de meeste bouwplaatsen in het begin nog geen bouwstroom hebben en dat dan aggregaten worden gebruikt. “Die verbranden veel diesel en zijn behoorlijk vervuilend. Daarom hebben we op de bouwplaats in Zaandam een groot accupakket neergezet voor de stroomvoorziening. Ook hebben we 102 zonnepanelen geplaatst op het dak van een keet van 30 meter lang. Daarmee wekken we 20.000 kilowatt stroom per jaar op en kunnen we de bouwkeet en een deel van de bouwplaats van stroom voorzien. En het mooie is: het zijn tweedehands panelen van Marktplaats. Ze komen van een oude school en zouden anders weggegooid worden. Eigenlijk zijn deze zonnepanelen dus op twee manieren duurzaam.”
“Daarnaast proberen we zo min mogelijk bouwafval te produceren en alleen machines te gebruiken die aan de nieuwste normen voldoen. Ook gebruiken we voor het eerst circulair beton. Met alle kennis en ervaring die we opdoen, kunnen we anderen inspireren en helpen om hun bouwplaats ook duurzamer te maken”, legt Gerard uit. “Onze bouwplaatsen zijn nog niet helemaal emissieloos, maar we zijn wel op de goede weg.”
Groene ambities
“Het project van Heddes in Zaandam past perfect bij de groene ambities die Ballast Nedam heeft”, zegt Jeffrey Hoffmann, Managing Director Ballast Nedam Materieel. “Accucontainers, zonnepanelen, elektrische machines. We zijn op allerlei manieren bezig met duurzaamheid. Daarbij kijken we naar verschillende vormen van duurzame energie: waterstof, windenergie, biogas en zonne-energie. Want alleen met zonnepanelen red je het niet.”
Ballast Nedam heeft zich begin 2021 aangesloten bij het Emissieloze Netwerk Infrastructuur (ENI), een netwerk dat zich inzet voor emissieloze bouwplaatsen in de infrastructuur. “In dit netwerk zitten onder andere bouwbedrijven, commerciële materieeldiensten, producenten, importeurs en leveranciers. Samen kunnen we de transitie van fossiele naar duurzame energie in de infrastructuur nog meer versnellen.”
“Een mooi voorbeeld van wat ENI oplevert, is de ontwikkeling van een elektrische shovel door Volvo. In je eentje zijn de ontwerpkosten van zo’n shovel niet te betalen. Maar als je met z’n allen dertig elektrische shovels koopt, wordt het een heel ander verhaal. Dan kun je de ontwerpkosten delen”, legt Jeffrey uit.
“Vooral in de infrastructuur met al die grote machines, is samenwerking onmisbaar om de emissie terug te kunnen dringen”, vult Bramske van Beijma, Director Corporate Social Responsibility bij Ballast Nedam, aan. “Mede dankzij het Klimaatakkoord wordt duurzaamheid steeds belangrijker in aanbestedingen, vooral in de publieke sector. Dat dwingt de hele bouwwereld om mee te gaan in de transitie van fossiel naar duurzaam. Als aannemer zijn we ons bewust van de enorme invloed die ons bouwproces heeft op de omgeving. We maken heel mooie bouwwerken maar tegelijkertijd leidt dat natuurlijk ook tot emissie van CO2, fijnstof en stikstof. Die uitstoot willen we terugdringen, voor de omgeving maar ook voor onze werknemers.”
Bij de bron
Bramske: “We vinden het belangrijk om de emissie bij de bron aan te pakken en dus niet alleen te compenseren. Daarom hebben we in kaart gebracht welke activiteiten op de bouwplaats de meeste uitstoot opleveren. Ongeveer de helft van onze CO2-uitstoot komt door het dieselverbruik van machines, dus hier is nog veel winst te behalen. Bijvoorbeeld door elektrificatie van groot bouwmaterieel zoals grondverzet- en funderingsmachines.”
Bramske vertelt dat de emissieloze bouwplaats slechts een onderdeel is van het hele duurzaamheidsbeleid van Ballast Nedam. “We zijn bijvoorbeeld ook bezig met de verduurzaming van kantoren, productielocaties en ons wagenpark. Waar het eerst vooral ging om bewustwording, zijn we nu op het punt aangekomen dat we ook echt doorpakken. We willen in 2023 de eerste volledig emissieloze bouwplaats hebben en in 2030 CO2-neutraal zijn. Een forse uitdaging, maar die gaan we graag aan.”