Na zes jaar is het zover: IXAS is klaar voor de overdracht aan de gemeente

Een deel van het project A9 Gaasperdammerweg is gereed gemaakt voor de overdracht aan de gemeente Amsterdam, waarbij zij het onderhoud van het park en het onderliggende wegennet verder op zich nemen. 

Het is een bijzonder moment, aangezien Ballast Nedam al sinds 2015 binnen bouwconsortium IXAS werkt aan dit omvangrijke project. Nu we starten aan de onderhoudsfase komt een einde aan de periode waarin we de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad hebben verbeterd en daarnaast twee leefomgevingen weer bij elkaar hebben gebracht.

Ballast Nedam heeft als onderdeel van IXAS een unieke bijdrage geleverd aan de leefbaarheid van Amsterdam Zuidoost. Met de realisatie van de A9 Gaasperdammertunnel is de mogelijkheid gecreëerd voor een park op het tunneldak. Een park met een belangrijke functie, omdat voor het eerst in de geschiedenis de Bijlmer weer direct is verbonden met de wijk Gaasperdam.

Tip: bekijk de video

In videovorm blikken we terug op dit project en kijken we naar de waarde die de A9 Gaasperdammerweg nu, en in de toekomst, oplevert voor de omgeving:

A9 Gaasperdammerweg in vogelvlucht

Lang verhaal kort.

Het park

Om al het groen op het dak van de Gaasperdammertunnel tot leven te brengen, is het van belang dat het park goed onderhouden blijft. Uit een Value Engineeringsproces met consortium IXAS,  Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam werd duidelijk hoe bomen en struiken het beste groeien. Naast zuurstof, water en voeding bleek ook het meest geschikte moment om het groen te planten essentieel. In het plantseizoen van 2021/2022 is het zover: de gemeente Amsterdam gaat zo’n 1.650 kilo aan zaadmengsels inzaaien, plant 1.850 verschillende bomen en plaatst meer dan 28.000 heesters.

De onderhoudsfase

Ballast Nedam blijft nauw betrokken bij A9 Gaasperdammerweg, want tot 2038 is bouwconsortium IXAS verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de snelweg en de Gaasperdammertunnel. Om dit zo duurzaam mogelijk uit te voeren, is onder andere gekozen voor ruim 5.247 armaturen met ledverlichting, 5.246 zonnepanelen en 15 kilometer aan lichtgekleurd asfalt. Het onderhoudsteam houdt zich verder bezig met de technische installaties, het beheer van de systemen in de dienstgebouwen en het onderhoud van het hoofdwegennet tussen knooppunt Holendrecht en de brug over de Gaasp.

Terug naar