De Gaasperdammertunnel moet na oplevering ook autonoom kunnen handelen
De langste landtunnel van Nederland: dat is de A9 Gaasperdammertunnel. Doordat deze verkeersschakel na oplevering ook autonoom moet kunnen handelen, staat veiligheid extra hoog in het vaandel.
Omdat deze persoon niet fysiek aanwezig is en de tunnel heel veel systemen bevat, wordt hij of zij geholpen door geautomatiseerde systemen. Vele tienduizenden signalen moeten real time worden bewaakt en geïnterpreteerd zodat de wegverkeersleider de juiste verkeerskundige beslissingen neemt. Daarbij kun je denken aan het nemen van snelheidsbeperkende maatregelen, pechassistentie of zelfs het sluiten van de tunnel. De tunnel vertoont ook autonoom gedrag: in sommige gevallen kan het op basis van signalen al vooraf gedefinieerde beslissingen uitvoeren.
Het juiste gedrag
Testmanager Michel van Corven legt uit: “Hoewel binnen Ballast Nedam veel aandacht is voor het betonwerk en het asfalt dat in de tunnel ligt, zitten de risico’s voor onze opdrachtgever juist veel meer in het veilig kunnen bedienen van de tunnelsystemen. Daarvoor moeten alle systemen in alle gevallen het juiste gedrag vertonen. Vanaf het ontwerp tot aan het einde van de onderhoudsperiode moet IXAS dat blijven aantonen. In de afgelopen periode heb ik mij als testmanager met een team van specialisten beziggehouden met aantonen dat de Gaasperdammertunnel het juiste gedrag laat zien. Daarbij hebben we eventuele restpunten opgelost.”
De wisselbaan is de laatste stap en gaat open als het project A9 Badhoevedorp – Holendrecht gereed is. Dit project omvat de weguitbreiding van de A9 bij Ouderkerk a/d Amstel en Amstelveen en ligt in het verlengde van de A9 Gaasperdammerweg. Naar verwachting is dit project gereed in 2026. Beide projecten zijn onderdeel van de weguitbreiding tussen Schiphol, Amsterdam en Almere.