Het belang van infrastructuur
Hoewel Nederland bekend staat om zijn goed ontwikkelde infrastructuur, hebben bevolkingsgroei, economische ontwikkeling en verstedelijking geleid tot een toename in het gebruik van de Nederlandse infrastructuur. De toenemende verkeersdrukte en het toenemende gebruik zorgen voor uitdagingen op het gebied van veroudering en de capaciteit van de infrastructuur. Nederland staat de komende decennia voor de grote opgave om de civiele infrastructuur te vernieuwen.
A24 Blankenburgverbinding
Een nieuwe verbinding met impact op de hele Rotterdamse regio. In opdracht van Rijkswaterstaat bouwen Ballast Nedam en consortiumpartners DEME en Macquarie Capital de nieuwe A24 Blankenburgverbinding. Het contract omvat het ontwerp, de bouw, 20 jaar onderhoud en een financiering van ongeveer 1 miljard euro. Met twee knooppunten, een landtunnel en een tunnel onder Het Scheur willen we de bereikbaarheid van de regio Rotterdam verbeteren en bijdragen aan de groei van de economie.
Omgevingen vormgeven door infrastructuur
We willen ons werk op een verantwoorde manier uitvoeren. Daarom werken we er voortdurend aan om onze bouwplaatsen en ons bouwproces duurzamer te maken, zodat onze projecten een blijvende, positieve impact hebben. Voor infrastructuurprojecten werken we met milieukostenindicatorberekeningen. We maken steeds meer gebruik van elektrisch materieel en we voorkomen het gebruik van nieuwe grondstoffen door demontabel en aanpasbaar te ontwerpen en te bouwen en door zoveel mogelijk hergebruikte en gerecyclede materialen te gebruiken. Verder hebben we samen met Rijkswaterstaat een uniek reflecterend asfaltmengsel ontwikkeld. Naast de jaarlijkse energiebesparing wordt dit type asfalt ook geproduceerd met 30% minder energie. We zijn goed op weg naar emissievrij bouwen in 2030.
A27 Everdingen-Hooipolder
De derde plek in de file top 10: dat is straks verleden tijd voor A27 Houten-Hooipolder. Rijkswaterstaat pakt dit knelpunt aan door onder andere 40 kilometer snelweg tussen Everdingen en Hooipolder te verbeteren. Dit enorme project is gegund aan Ballast Nedam en Fluor Infrastructure. Onder de naam 'ALSÉÉN' bundelen we onze krachten.
Ons eigen omgevingsteam voert regelmatig overleg met alle belanghebbenden zoals gemeenten, ondernemers en inwoners in de regio. Daarnaast is vanaf de aanbestedingsfase gekeken naar de impact op omgeving en natuur. Zo gebruiken we zoveel mogelijk emissievrij materieel, leggen we 3,5 kilometer natuurvriendelijke oevers aan, plaatsen we 630 insectenhotels en strooien we een bloemrijk grasmengsel in de bermen. Daarnaast plaatsen we 260 verkeersborden van gerecycled aluminium, 615 verkeersborden van duurzame rijstschillen, 2.079 reflectorpalen van gerecycled PVC en 831 flessenpalen van bamboe.