Bijzonder asfalt in Castricum: In nauwe samenwerking met de gemeente
‘Deze aanpak moet de toekomst zijn.’ Zo klonk het in onze keet in Castricum. Tijdens een herinrichtingsproject werd een nieuw rood asfaltmengsel ontwikkeld dat hoog scoort op het gebied van duurzaamheid. Ballast Nedam ontwikkelde dit samen met de onderzoekers van organisatieonderdeel DIBEC Materiaalkunde en de gemeente.
Aanleiding van de herinrichting van de Oranjelaan was de behoefte naar een verkeersveilige omgeving voor fietsers en omwonenden. Geen overbodige luxe, met een grote school om de hoek en een bushalte, spoorweg en verzorgingstehuis in de straat. Naast het verbeteren van de verkeersveiligheid stonden twee andere aspecten centraal: duurzaamheid en een nauwe samenwerking.
Dunner en duurzamer - met dezelfde sterkte
Binnen een raamcontract voert Ballast Nedam asfalteringswerkzaamheden uit voor de gemeente Castricum. De samenwerking binnen dit herinrichtingsproject hebben we gebaseerd op deze basisovereenkomst. “We dachten: wat als we de totale constructie helemaal opnieuw beschouwen en ontwerpen?”, zegt Thomas Snelderwaard, Projectleider vanuit Ballast Nedam Road Specialties. “Het begon met een inventarisatie. Wat hebben we in huis? En welke berekeningen kunnen we maken? DIBEC heeft de verhardingsconstructies op duurzaamheid en levensduur doorgerekend op basis van de gewenste uitgangspunten.”
Voor dit project viel de keuze op een CO2-besparende verhardingsconstructie die niet ten koste gaat van de levensduur. Het gekozen asfalt sluit aan bij de ambities van de gemeente én scoort hoog op duurzaamheid door het hergebruik van verschillende materialen. “We hebben de fundering van zand vervangen door hydraulisch menggranulaat”, zegt Thomas. “Het vrijgekomen zand is hergebruikt binnen de gemeente. Bovendien kunnen we een dunner asfaltpakket toepassen doordat DIBEC met onder andere een draagkrachtige fundering en stabielere asfaltmengsels heeft gerekend. Hierdoor hebben we in totaal slechts een laagdikte van 120 millimeter nodig. Dat is een groot verschil, want volgens het onderzoek van de gemeente zou hier maar liefst 170 millimeter asfalt nodig zijn. Kortom, een enorme reductie van CO2 door het gebruik van minder grondstoffen.”
Bijzonder rood asfalt op de fietspaden
Een hoogtepunt van de herinrichting is het nieuwe fietspad dat de weg aan beide kanten omlijst. Voor deze fietspaden is een nieuw mengsel ontwikkeld waarin het oude rode asfalt wordt hergebruikt. Ballast Nedam en DIBEC hebben uitgebreid onderzocht of het asfalt hier geschikt voor was en of het asfalt van hoge kwaliteit zou opleveren. Het resultaat? Een primeur in Nederland. Deze werkwijze bespaart rood pigment, rode steenslag én bitumen. Een mooi uitgangspunt, aangezien we geen extra olieproduct uit de grond hoeven te halen. De milieubelasting en de CO2-uitstoot is tijdens de productie van dit rode asfaltmengsel met ruim 50% verminderd ten opzichte van een nieuw mengsel.
Eén aspect valt wel op: een groot deel van de nieuwe fietspaden is sinds de herinrichting minder rood geworden en neigt eerder naar roodbruin. Dat komt door het hergebruik van het oude asfalt en het toepassen van zwart bindmiddel. Thomas: “Het oude asfalt brengen we dus op precies dezelfde plek terug. Deze werkwijze zal echt de toekomst zijn.”
Herinrichting vanuit een driehoek
De herinrichting gaat verder dan alleen het verbreden van de fietspaden. De oude haltehaven van de lijnbus is verdwenen en biedt nu alle ruimte voor groen. In het najaar planten we ruim twintig bomen en komt 300m2 aan vaste planten op de grote rotonde. Bovendien zijn oude tegels in het voetpad hergebruikt en werden LED-lampen aangebracht.