'Mensen moeten opdrachten hebben die passen binnen de menselijke maat'

In gesprek met Sander Lefevre

Sander Lefevre: 'Mensen moeten opdrachten hebben die passen binnen de menselijke maat'

Ballast Nedam is door bedrijven uit onze branche benoemd als #1 Excellente Uitvoering. Dat blijkt uit het MT500-reputatieonderzoek dat vandaag is gepubliceerd. Waar komt die kracht vandaan? We spreken met ons bestuurslid Sander Lefevre.

‘Ik ga beginnen met onze projectmanagers en projectdirecteuren iets minder verantwoordelijkheid te geven’, zei Lefevre in 2014 toen hij overstapte van de afdeling Concessies naar Infra. Die gedurfde binnenkomer, gebaseerd op eerdere evaluaties, bleek beter uit te pakken dan de meesten aanvankelijk dachten. Hij blikt terug: ‘Je moet mensen een opdracht geven die past binnen de menselijke maat. De A24 Blankenburgverbinding is een project van 1 miljard euro, dus als je dat op een goede manier wilt managen, moet je het bijvoorbeeld in tien deelprojecten opknippen. Als je nu ziet hoeveel projectmanagers en projectdirecteuren we hebben rondlopen, dan is dat precies in lijn met wat ik in 2014 heb gezegd. Ik geloof dat we de goede richting te pakken hebben.’
Het werk wordt voor mensen eenvoudiger als de juiste mensen op de juiste plek zitten
Sander Lefevre Board member Ballast Nedam

Excellente uitvoering

Ballast Nedam is binnen de rubriek ‘Excellente Uitvoering’ van de MT500 bovenaan de lijst gezet, gevolgd door VolkerWessels en de BAM. In 2019 eindigde Ballast Nedam nog op een zesde plaats. Lefevre: ‘Het werk wordt voor mensen eenvoudiger als de juiste mensen op de juiste plek zitten en ze het werk doen dat ze zelf kunnen overzien. Bemoei je alleen met datgene waar je mensen het overzicht dreigen te verliezen en stuur ze daar ook op aan, zodat ze uiteindelijk niet kopje onder gaan.’

‘Wat wij bouwen heeft aanzien’, zegt hij. ‘Dat geldt niet alleen voor infrastructurele projecten, maar ik zie dat terug in elke business unit, op haar eigen manier. Ik kan dus nog steeds met trots naar de Kromhout Kazerne kijken als ik er langs rijd. Dat geldt overigens ook voor de A15. Als je daar rijdt en je ziet wat we daar gemaakt hebben…’

Bij al deze projecten heeft relatiemanagement een grote rol gespeeld, en nog steeds. De Hollandse recht-voor-zijn-raap-mentaliteit van Ballast Nedam zorgt voor een mate van structuur en transparantie die de tegenpartij kan voelen, ziet Lefevre. ‘Daar hoort bij dat je met elkaar één belang centraal stelt. We willen samen een project realiseren, waar we constant rekening blijven houden met elkaars belangen. Dan moet je bereid zijn om ver genoeg vooruit te kijken en transparant te handelen. En te durven geven en nemen.’

Ballast Nedam en Rönesans Holding

In 2015 bundelden Ballast Nedam en Rönesans hun krachten toen Rönesans Holding grootaandeelhouder werd, en inmiddels volledig eigenaar. Tussen de twee bedrijven zijn veel gelijkenissen in mentaliteit te vinden, ziet hij: ‘Ballast Nedam staat bekend om iconische projecten in de hele wereld. Dat is voor mij destijds zelfs reden geweest om hier te gaan werken. Rönesans heeft een rijtje wereldrecords gerealiseerd als onderdeel van zeer bijzondere projecten. Onze namen worden zo allebei geassocieerd met een bedrijf dat zeer uitdagende projecten aandurft en aankan.’

Over Sander Lefevre

Sander startte in augustus 2006 bij de afdeling Concessies van Ballast Nedam. Daar stapte hij in een projectmanagementrol en stortte hij zich op het PPS-project de Kromhout Kazerne. Daarna werkte hij aan een aantal grote projecten van Ballast Nedam in Nederland, waaronder de A9 Gaasperdammerweg, de langste landtunnel van Nederland. ‘De tunnel is op tijd en zonder gedoe opengesteld, wat tot dusverre redelijk uniek is te noemen.’ Sander is Lid van de Raad van Bestuur.

Terug naar