De komende jaren wordt er gewerkt aan verbetering van de A27. De vervanging van de Merwedebrug is daar een belangrijk onderdeel van. Ter voorbereiding op de bouw van de eerste brug, worden er op dit moment uitgebreide proeven uitgevoerd.
Richard de Jong, senior projectcoördinator bij de bouwcombinatie ALSÉÉN, legt uit wat er op dit moment precies gedaan wordt. “Er komen twee nieuwe bruggen, één voor elke rijrichting. De eerste brug bouwen we naast de bestaande, zodat het verkeer tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk kan blijven doorrijden. Dat betekent wel dat de werkzaamheden plaatsvinden in de directe nabijheid van de huidige brug. Dit vraagt om extra zorgvuldigheid en aandacht voor veiligheid.”
Het effect van de werkzaamheden
Het is essentieel om inzicht te hebben in het effect van de funderingswerkzaamheden. “Voor de fundering van de nieuwe Merwedebrug gebruiken we onder andere damwanden en buispalen”, legt Richard uit. “Bij een buispaal doen we dat bijvoorbeeld door te heien. Je kan je voorstellen dat heien trillingen veroorzaakt in de directe omgeving. Meestal is dat niet erg. Maar omdat de bestaande Merwedebrug zo dicht bij de werkzaamheden ligt, is het belangrijk om heel goed te weten wat het effect is van de funderingswerkzaamheden. Een kleine trilling in de fundering van de bestaande brug kan als gevolg hebben dat bijvoorbeeld de brugklep niet goed meer dichtgaat. Dit willen we natuurlijk absoluut voorkomen, zeker omdat het verkeer daar nog over rijdt en de scheepvaart hier ook gebruik van maakt. Daarom doen we nu een beïnvloedingsproef.”
Werken in de directe nabijheid van de huidige brug vraagt om extra zorgvuldigheid en aandacht voor veiligheid.
Wat wordt er gemeten?
“Met deze beïnvloedingsproef bekijken we hoe de ondergrond reageert op het aanbrengen van de damwanden en buispalen”, vervolgt Richard. “We meten zowel horizontale als verticale bewegingen in de ondergrond. Ook houden we trillingen bij die ontstaan tijdens de werkzaamheden. Aan de hand van die resultaten kunnen we vrij precies inschatten welk effect de trillingen of verschuivingen kunnen hebben op de bestaande Merwedebrug.”
Maar dat is niet het enige dat wordt getest met de beïnvloedingsproef. “Waar we buispalen altijd moeten heien, kunnen we de damwanden op verschillende manieren plaatsen”, legt Richard uit. “Bijvoorbeeld door ze in de grond te trillen of in de grond te duwen. Met deze proef testen we 4 verschillende methodes, waardoor we aan het einde van de proef ook weten welke methode trillingen en bewegingen oplevert die acceptabel zijn.”
De locatie van de beïnvloedingsproef
De locatie van de beïnvloedingsproef en het meetveld is nauwkeurig uitgekozen. “De locatie - de uiterwaarden naast de Merwedebrug - ligt nu nog ver genoeg van de bestaande brug om deze niet te belasten, maar heeft wel dezelfde soort ondergrond”, vertelt Richard. “Om verschillende factoren te meten gebruiken we in totaal meer dan 50 meetapparaten, die tot 25 meter van de proeffunderingen af staan. Zo kunnen we precies zien hoe groot de “radius” is van de trillingen en verschuivingen.”
Definitief plan van aanpak
“We zijn uiterlijk begin november klaar”, rondt Richard af. “Dan halen we de damwanden en buispalen die we voor de proef plaatsten weer weg. Het verwijderen gebeurt door middel van trillen. Ook hier meten we de effecten van. Daarna gaan we kijken wat de resultaten van de metingen betekenen voor ons definitieve plan van aanpak. Zo komen we weer een stapje dichter bij de bouw van de eerste nieuwe Merwedebrug!”
Bron: Rijkswaterstaat