In de timmerfabriek bouwen onze leerlingen aan hun toekomst
Marchel was voorheen personal trainer, maar gooide het roer om. Ondertussen was Rody al allround timmerman, maar zocht hij een specialisatierichting. Beiden kwamen terecht bij onze collega en leermeester Peter, die hen in de timmerfabriek van Ballast Nedam Materieel de fijne kneepjes van het betontimmervak leert.
Opleiding tot betontimmerman
Marchel en Rody volgen een BBL-opleiding tot allround Betontimmerman en gaan vier dagen per maand naar hun opleiding. Daar leren ze tekeningen maken, tekeningen lezen, berekeningen maken, calculeren en relevante milieuwetgevingen toepassen op hun werk. De overige doordeweekse dagen werken ze onder de vleugels van leermeester Peter in de timmerfabriek van Ballast Nedam. “In het afgelopen jaar heb ik al veel geleerd”, zegt Marchel. “De werkstukken die wij in deze fabriek maken moeten exact zo zijn als op de tekening. Daarom werken we heel secuur en komt het aan op de millimeter. Ik verraste mijzelf toen ik erachter kwam dat die precisie mij best goed ligt. Maar op het gebied van tekeningen maken en lezen wil ik nog verder groeien. Daar draait het uiteindelijk om.” Ondertussen klimt zijn leermeester een trap op en haalt hij een tekening uit een kast aan de wand. “Daarom moet je veel oefenen”, zegt Peter. “Kom, dan kijken we even naar deze. Eens zien of je alles herkent.”
Leren bij Ballast Nedam
Twee rechterhanden en veel enthousiasme, zijn essentiële ingrediënten om een leerplaats bij Ballast Nedam te bemachtigen. Jaarlijks start een leergierige groep leerlingen bij Ballast Nedam. Zij worden opgeleid tot bijvoorbeeld Machinist, Boormeester, Heibaas of Timmerman.
'Hoe zou dit gemaakt zijn?'
Voordat Rody in de timmerfabriek startte, kende hij het begrip ‘betontimmeren’ nog niet en als hij onder een brug reed, vielen de pilaren of andere elementen uit de constructie hem niet op. Maar nu is dat anders. “Ik vraag me nu standaard af: hoe zou dit gemaakt zijn? De werkstukken die wij maken, zijn later helemaal verwerkt in het geheel. Maar ik weet inmiddels hoeveel werk daar verborgen zit. Zo heb ik voor de A9 Gaasperdammertunnel bijvoorbeeld de wanden gemaakt. Die zijn 13 bij 5 meter, of soms zelfs nog groter. Je kunt je voorstellen dat dat heel veel schroeven en klemmen waren. Met het nachttransport zijn ze vanuit onze fabriek in Almere naar Amsterdam gereden. Dat maakt mij echt wel trots.”
Tip: Hier vind je alle stages en leerplaatsen bij Ballast Nedam