Duurzame wegenbouw in Delft
Delft
De Noordeindseweg in Delft wordt op innovatieve wijze vervangen. Ballast Nedam gaat deze weg circulair vernieuwen met 90% hergebruik van materialen en het duurzame cementmiddel Eco2cem. Deze oplossing is het resultaat van onderzoek door onderzoeksorganisatie TNO en de specialisten van DIBEC Materiaalkunde.
De verouderde Noordeindseweg heeft vanwege de gevoelige veengrond veel scheuren en onregelmatigheden opgelopen. Daarom biedt een schuimbitumenstabilisatie uitkomst. Hierbij mengen we de verouderde asfaltweg door elkaar, waarbij we schuimbitumen en het duurzame cementmiddel Eco2cem in het freesmateriaal toevoegen. Deze oplossing kan gemakkelijker met vervormingen meebewegen, zonder dat de constructielaag gaat scheuren. Ideaal voor wegconstructies op veenondergrond.
Het duurzame cementmiddel Eco2cem is gekozen na onderzoek van TNO, waarmee we wetenschap en praktijk hebben laten samenkomen. Uit hun literatuuronderzoek is geconcludeerd dat geopolymeercement nog niet geschikt is in een droge toepassing in-situ en daarom viel de keuze op het duurzame cementmiddel Eco2cem.
TNO heeft bovendien het mengselontwerp voor de schuimbitumenstabilisatie geverifieerd. Deze onafhankelijke controle zorgt voor extra ontwerpzekerheid voor de gemeente Delft en Ballast Nedam.
Het asfaltmengsel dat we op de Noordeindseweg gebruiken, bestaat uit 60% asfaltgranulaat en 40% slakkengranulaat, met daarbovenop 2,5% bitumen en 1% gemalen gegranuleerde hoogovenslak: het duurzame cementmiddel Eco₂cem dat door TNO is voorgesteld. We willen zoveel mogelijk materiaal hergebruiken, maar de kwaliteit van de wegverharding mag er niet onder lijden. Daarom gebruiken we data en technologie om de beste oplossing te creëren:
Na de uitvoering door onze wegenbouwspecialisten is de hobbelige, verouderde weg in de zomer van 2022 getransformeerd tot een strakke weg die weer jaren mee kan.