Digitalisering en Innovatie
'We hebben hier een gigantische ontwikkeling doorgemaakt'
Nog nooit voerde Ballast Nedam digitalisering uit op zo’n grote schaal als bij de Blankenburgverbinding. En met succes: de BIM4Project aanpak is beloond met een GEOBIM2020-award. Maar, wat deden we precies?
De afgezonken Maasdeltatunnel, is één van de meest complexe onderdelen van het project. Daarom is een speciaal team samengesteld dat binnen de BIM-technieken aan het 4D-plannen is geslagen. Bij deze werkwijze worden de 3D-modellen gekoppeld aan de 2D-tekeningen en de planning van het project. Dit zorgt voor een visueel belevingsmodel waarin iedere stap inzichtelijk is gemaakt. Doordat deze modellen tussentijds wordt gedeeld met de engineers, leidt het tot slimmere en snellere besluitvorming, een reductie in faalkosten en een soepelere samenwerking met de opdrachtgever en partners.
Dankzij het integreren van point cloud data in het BIM-model kan het team nog nauwkeuriger werken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van drones en laserscanning die foto’s maken van objecten in de bouwomgeving. Die foto’s bestaan feitelijk uit laserpuntjes met een kleurcode, waardoor de specialisten het gebouwde of bestaande object niet hoeven te modelleren.
Infra Projects zette onder andere in op volledige 3D-modellering van de tijdelijke situatie en de eindsituatie, Virtual Reality, 4D-planning en capturing on site door drones en laserscanners. Daarmee gaf het team een prominente rol aan digitalisering binnen de A24 Blankenburgverbinding. Door deze technieken weet zowel het team als opdrachtgever Rijkswaterstaat precies ze aan toe zijn. “We hebben hier een gigantische ontwikkeling doorgemaakt”, vertelt Paulus Eckhardt, director Infra Projects. “Bij dit project hebben we de leerpunten van ons werk voor de A9 Gaasperdammerweg slim ingezet. Daardoor konden we onze systemen nog verder verbeteren en een gedetailleerd belevingsmodel in virtual reality creëren. Daar mogen we trots op zijn.”
In BIM2Construct wordt het hele project virtueel gebouwd, inclusief alle tijdelijke situaties. Dit 3D model zorgt ervoor dat de planning en kosten tot in detail worden voorbereid en risico’s van tevoren inzichtelijk worden gemaakt. Daarna, in BIM2Field, waarborgen we de kwaliteit en voortgang van het project met drones, laserscanning en sensoring. Als het project gerealiseerd is, kunnen we tijdens BIM2Operate alle beschikbare data overdragen aan de assetmanagers en operators. Zo kan de beherende partij verder met het beheer en onderhoud van het project. De Blankenburgverbinding onderhouden we na oplevering voor een periode van 20 jaar.
Ballast Nedam realiseert de Blankenburgverbinding in opdracht van Rijkswaterstaat. Het tracé telt maar liefst vier kilometer en is een aaneenschakeling van technische bouwwerken, waaronder een landtunnel, twee viaducten, een waterkering en een watertunnel. Vanaf 2024 verbindt het de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij knooppunt Rozenburg in het Rotterdamse havengebied.
De watertunnel, de Maasdeltatunnel, is één van de meest complexe onderdelen van het project. Daarom is een speciaal team samengesteld dat binnen de BIM-technieken aan het 4D-plannen is geslagen. Bij deze werkwijze worden de 3D-modellen gekoppeld aan de 2D-tekeningen en de planning van het project. Dit zorgt voor een visueel belevingsmodel waarin iedere stap inzichtelijk is gemaakt. Doordat deze modellen tussentijds wordt gedeeld met de engineers, leidt het tot slimmere en snellere besluitvorming, een reductie in faalkosten en een soepelere samenwerking met de opdrachtgever en partners.
Dankzij het integreren van point cloud data in het BIM-model kan het team nog nauwkeuriger werken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van drones en laserscanning die foto’s maken van objecten in de bouwomgeving. Die foto’s bestaan feitelijk uit laserpuntjes met een kleurcode, waardoor de specialisten het gebouwde of bestaande object niet hoeven te modelleren.
Wat BIM4Project bij de Blankenburgverbinding concreet oplevert? Teamleider Digital Construction Tommie Jacobs legt uit: “Met 4D-planning kunnen we visueel maken of het klopt wat we aanvankelijk bedachten. Het zorgt ervoor dat raakvlakken en inpasbaarheidsproblemen tijdig worden gesignaleerd. Het verlaagt risico’s én het geeft het team de mogelijkheid om in alle stadia andere samenwerkingspartners mee te nemen in het proces.
Miscommunicatie kan leiden tot onveilige situaties. Met een 4D-model signaleren we onveilige situaties gesignaleerd voordat ze daadwerkelijk op de bouwplaats plaatsvinden. We kunnen onze veiligheidskundigen vroeg in het proces meenemen, zodat onveilige situaties op tijd worden voorkomen. “Bij de Blankenburgverbinding zagen we tijdens het modelleren dat er een onveilige situatie dreigde op een gedeelte op de bouwplaats waar kranen en vrachtwagens af en aan rijden”, zegt Tommie. “Doordat we het tijdens dit stadium al signaleerden, konden we besluiten om een extra looppad te maken en het gebied af te schermen van het bouwverkeer. Het mooie van dit verhaal is dat je het nu terug ziet op de bouwplaats.”
En dat is niet het enige onderdeel dat in werkelijkheid precies heeft uitgepakt als in de modellen. Bij knooppunt Rozenburg is het team behoorlijke stappen aan het maken met het inwinnen van data door drones en laserscanners. Er zijn bijna geen afwijkingen, wat inhoudt dat nagenoeg alles wordt uitgevoerd zoals van tevoren bedacht.
“In korte, gestroomlijnde processen zetten we continu stapjes vooruit in het verder ontwikkelen van digitalisering bij projecten”, zegt Paulus. “We zijn niet alleen bezig met het eindresultaat, maar juist met de reis ernaar toe. En van de reis genieten we ook nog eens.”