Zó gaat de renovatie van de Roertunnel en Tunnel Swalmen (A73)
17-08-2023
Bijna 50.000 voertuigen rijden er per dag door de Roertunnel en Tunnel Swalmen in de A73. Vitale tunnels dus, die veilig en betrouwbaar moeten zijn én blijven. Daarom is de afgelopen 2 jaar hard gewerkt aan het vernieuwen van diverse tunneltechnische installaties (TTI). Na de zomerafsluiting van afgelopen juli en augustus zit het renovatiewerk er voor het overgrote deel op. De tunnels zijn weer open en vooral: slimmer en veiliger dan ooit.
10 van de 50 tunneltechnische installaties waren aan vervanging toe. Technische installaties die voor de weggebruiker grotendeels onzichtbaar zijn. Maar: wel cruciaal. Van levensbelang zelfs. Deze geavanceerde systemen helpen namelijk incidenten te voorkomen en houden de tunnels veilig, ook in noodsituaties.
Afgelopen zomer stond het vernieuwen van de ventilatoren, verkeerssystemen en verlichting op het programma. Daarnaast werden ook diverse andere systemen vervangen en is het nodige reguliere onderhoud uitgevoerd. Eerder al werd het camera- (CCTV) en snelheidsonderbrekingssysteem (SOS) vernieuwd en kreeg het asfalt een nieuwe, energiebesparende toplaag met lichtreflecterende witte steenslag.
Nu het eind van de renovatie in zicht komt, blikken we kort terug met Lieuwe Gietema, projectmanager namens de A73 Combinatie: “Met verschillende partijen hebben we de nieuwe systemen ‘van lus tot lessenaar’ gerealiseerd. Daarvoor is een integrale benadering toegepast over de gehele keten. Om het concreet te maken met een voorbeeld bij SOS: van het signaal dat wordt afgegeven op het moment dat een auto over een lus rijdt tot aan de bediening en besturing – elk onderdeel in dat hele traject is vernieuwd. Dat vraagt om de juiste kennis en expertise en vooral aan de voorkant een gezonde dosis ‘fix-mentaliteit’ van het team. Die heb je echt hard nodig om de werkzaamheden beheerst en voorspelbaar te laten verlopen.”
Hoe goed de voorbereiding ook is, elk project kent zijn eigen uitdagingen. “De complexiteit van dit werk zat ‘m in de koppeling van de nieuwe systemen aan het oude besturingssysteem”, vertelt Lieuwe. “In een ideale situatie is alles nieuw, maar in deze tunnels moesten we nieuw op oud aansluiten. Hiervoor hebben we een soort vertaalcomputer ingezet (koppel PLC): een middel om de 2 systemen goed met elkaar te laten communiceren.”
De zomerafsluiting is succesvol en volgens planning afgerond: de vernieuwde installaties in de A73-tunnels voldoen nu aan de landelijke tunnelstandaard (LTS). Lieuwe: “Samen hebben we de renovatie voor elkaar gekregen. Dat lukt alleen als je één team bent. Iedereen op zo’n groot project heeft zijn of haar eigen expertise. Al die mensen aan elkaar knopen, daar zit de uitdaging. Daar ben ik ook het meest trots op: dat we dit - ondanks alle uitdagingen die je onderweg tegenkomt - in gezamenlijkheid, ook met onze klant Rijkswaterstaat, opgelost hebben.”