Sağlam werd vier jaar geleden CEO van Ballast Nedam en dat was niet het beste moment om in die functie te stappen, zegt hij ook zelf. "Het was het begin van een turbulente periode. Eerst natuurlijk de coronapandemie, vervolgens de oorlog in Oekraïne. De stijgende energie- en materiaalprijzen maakten ons leven erg moeilijk. In 2019 was de markt voor bouw en infrastructuur alleen maar aan het groeien en toen werd plotseling alles onvoorspelbaar."
Het gevolg was dat Ballast Nedam, net als veel andere bedrijven, meer onderscheid ging maken tussen acties op de korte termijn en de langetermijnstrategie. "Voorlopig blijven we te maken hebben met politieke onzekerheid en daarmee veranderingen in bijvoorbeeld onze supplychain. Onze strategie op de lange termijn blijft belangrijk, maar als je als bedrijf wilt overleven moet je actuele uitdagingen simpelweg ook aanpakken."
Wat Sağlam voor de lange termijn voor ogen heeft, is duidelijk: "Ballast Nedam hoeft niet het grootste bouwbedrijf van Nederland te worden. We willen wel een gespecialiseerd, winstgevend en gezond bedrijf zijn met duurzame producten. Daarom is bij alle projecten onze focus nu op klimaatverandering. Verder willen we in de markt de “employer of choice” worden. Voor onze transformatie hebben we het beste talent nodig."
Benieuwd naar het hele interview met Kemal Sağlam?
Luister dan hier de podcast ‘CEO's op koers'.
Bekijk de video hier.