Blankenburgverbinding officieel open voor verkeer

Op zaterdag 7 december 2024 is de nieuwe snelweg A24 officieel geopend. Na ruim zes jaar bouwen kan het wegverkeer de Blankenburgverbinding gaan gebruiken. Een belangrijk moment: deze nieuwe noord-zuidverbinding ten westen van Rotterdam gaat namelijk een cruciale rol spelen bij een betere doorstroming van het verkeer in de regio.

De officiële opening van de Blankenburgverbinding werd verricht door Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat. “Met de opening van de A24/Blankenburgverbinding helpen we ons land echt vooruit. We geven de weggebruikers meer bewegingsvrijheid en de regio meer economische mogelijkheden. Als kamerlid was ik betrokken bij de besluitvorming over deze weg en als inwoner van de regio weet ik hoe belangrijk deze verbinding is. Vandaag heb ik de eer deze prachtige nieuwe snelweg te openen. Ik ben blij voor de regio en trots op het resultaat!”, aldus de minister.

Betere bereikbaarheid

De nieuwe snelweg A24 verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. Sinds 2018 bouwden Rijkswaterstaat en bouwconsortium BAAK (Ballast Nedam, DEME Group en HICL Infrastructure) aan dit omvangrijke project. De gloednieuwe driebaans snelweg is 4,5 kilometer lang en omvat naast de Maasdeltatunnel (onder rivier het Scheur) en de Hollandtunnel (landtunnel) ook twee nieuwe knooppunten: knooppunt Vlaardingen bij de A20 en knooppunt Rozenburg bij de A15.

De nieuwe oeververbinding draagt bij aan een betere doorstroming van het verkeer in de regio en versterkt de economische positie van de Rotterdamse haven en Greenport Westland. Daarnaast zullen de files bij de Beneluxtunnel op de A4 en de A15 naar verwachting flink afnemen.

Succesvolle samenwerking op complex project

Met de voltooiing van dit project leveren de betrokken partijen samen een huzarenstuk op. Projectdirecteur Patrick van Os blikt terug: “In het kort kun je zeggen dat de Blankenburgverbinding een vier kilometer lange aaneenschakeling van technische bouwwerken is. Een complexe operatie waarin alle infradisciplines samenkomen: van de aanleg van een land- en een afzinktunnel, vele viaducten en fly-overs tot het verbreden van snelwegen en het aanbrengen van nieuw asfalt.”

Vanaf de start van de aanbesteding in 2016 is er aan alle kanten hard gewerkt om dit project succesvol te realiseren. Uitvoeringsleider Civiel Conrad Hordijk is dan ook trots op de geleverde teamprestatie: “In de afgelopen acht jaar zijn er genoeg uitdagingen voorbijgekomen. Logisch, op zo’n omvangrijk project. Dankzij de goede samenwerking tussen alle partners ligt er nu een nieuwe snelweg die een grote impact zal hebben op de regio Rotterdam. Iedereen die daar een steentje aan bijgedragen heeft mag dan ook ontzettend trots zijn op het resultaat!”

Naast alle bouwplaatsmedewerkers werden er bovendien meer dan honderd duikers ingevlogen uit verschillende landen, vervolgt Conrad. “Voor het aanleggen van de toeritten naar de afzinktunnel moest er op beide oevers een grote hoeveelheid duikwerk verricht worden. Dat zoveel duikers in dubbele shifts werden ingezet, maakte het werk extra bijzonder. Het uitvoeringsteam heeft maandenlang veel werk verzet en letterlijk dag en nacht gewerkt om dit project voor elkaar te krijgen. Daar hebben we ontzettend veel waardering voor.”


Altijd in contact met de omgeving

Zorgvuldig omgevingsmanagement was een andere belangrijke factor die heeft bijgedragen aan een soepel verloop van dit project. Omgevingsmanager Anne Peters licht toe: “Van begin tot eind stonden we als bouwconsortium samen met Rijkswaterstaat in contact met de omgeving. We hebben steeds open en duidelijk gecommuniceerd met alle stakeholders; van omwonenden en weggebruikers tot maatschappelijke organisaties, overheden en het bedrijfsleven. Enorm belangrijk om alle lijnen open te houden bij een project dat zo ingrijpend is voor de omgeving.”

Patrick van Os: “We bouwden niet alleen de weg, ook het gebied eromheen hebben we in nauw overleg met onze stakeholders opnieuw ingericht. Er is veel groen aangeplant, oevers zijn opnieuw bekleed en er liggen nieuwe wegen en fietspaden. De A24 is op deze manier mooi in het landschap ingepast. Dat we in dit project zoveel verschillende disciplines hebben samengebracht en vandaag volgens planning de Blankenburgverbinding openstellen, daar mogen we trots op zijn.”

Beeldmateriaal: Rijkswaterstaat
Terug naar: