Een nieuwe P+R bij de Kralingse Zoom dat de hele omgeving een boost geeft
Een P+R is een functioneel gebouw, maar een knooppunt tussen auto, bus, metro en fiets stimuleert óók bedrijvigheid. Daarom ontwierpen en realiseerden we een efficiënt en karakteristiek gebouw, waar reizigers bovendien graag verblijven. Nog geen acht minuten nadat een automobilist de afrit neemt, staat hij al comfortabel op het perron.
-
1.040 parkeerplaatsen
-
175 meter lang gebouw
-
500 meter toegangsweg
Vraag
Een nieuwe P+R bij de Kralingse Zoom moest de hele omgeving een boost geven. Natuurlijk, het is een functioneel gebouw die een bezoeker snel en praktisch gebruikt. Tegelijk is het een landmark die de omgeving identiteit geeft en een katalysator voor bedrijvigheid. Zo’n vooruitstrevende P+R mochten wij ontwerpen en realiseren.
Oplossing
Samen met Zwarts & Jansma Architecten ontwierpen en realiseerden we een 175 meter lang gebouw met dezelfde kromming als de A16. De bovenste drie verdiepingen zijn met aluminium lamellen bekleed, wat het gebouw een absolute eyecatcher maakt. Aan de binnenzijde ontwierpen we een optimale routing met veel aandacht voor sociale veiligheid en comfort, onder meer door middel van het creëren van veel daglicht en dimbare verlichting. Zodat een bezoeker niet alleen efficiënt overstapt, maar er ook prettig verblijft.
Aanpak
De sleutel tot succes was communicatie, zowel met de gemeente als met de omgeving. Zo maakte de ligging boven het metrostation een grote stalen overspanning noodzakelijk. Om die te plaatsen moest het onderliggende spoor tijdelijk sluiten. Dat is netjes opgelost. Met een kleine overstap bleef de lijn in gebruik, waarover reizigers uitgebreid zijn geïnformeerd. Wekelijks bespraken we de impact op de omgeving met de gemeentelijke projectleider. Samen kozen we de gewenste actie. Ook hielp het dat we alle kennis in eigen huis hadden: wegenbouw, staal, geluidswering, engineering, milieu, beton, prefab, noem maar op. We stemden alles binnenshuis af.
Resultaat
Nog geen acht minuten nadat een automobilist de afrit oprijdt, staat hij al op het perron van de metro of bus. De beleving van comfort en efficiency straalt uit op de hele omgeving. Precies zoals de opdrachtgever voor ogen had, en zoals geschetst in de allereerste visualisaties. Mocht de bedrijvigheid in de omgeving losbarsten, dan is de P+R daar klaar voor. De fundering is sterk genoeg er drie lagen bovenop te bouwen, zodat de capaciteit verdubbelt naar 2.200 parkeerplaatsen.