Een gloednieuwe pier zet de toon voor het toekomstige Schiphol: efficiënt ingericht, duurzaam en vol karakter en comfort voor reizigers. Aan de nieuwe pier – met alle voorzieningen lijkt het wel een terminal – kunnen aan de ene zijde 5 narrow-body vliegtuigen boarden, en aan de overzijde ofwel 6 narrow-body vliegtuigen ofwel 3 van het allergrootste formaat. Aan Ballast Nedam de vraag dit slimme en aantrekkelijke ontwerp te realiseren.
Voor Nederlandse maatstaven is dit een ongekend grote opdracht. 53.000 m2 gebouw, verdeeld over 3 verdiepingen – om reizigers met afwijkende security status van elkaar te scheiden. In totaal 8 gatehuizen en 57.000 m2 bestrating voor vliegtuigopstelplaatsen. Dat alles met een ongenaakbare deadline. Daarom bundelen we onze expertise en slagkracht met het Turkse TAV Construction, gespecialiseerd in luchthavens.
Het bestek stelt specifieke eisen aan veiligheid en is ambitieus op duurzaamheid. Dat waarborgen we met een slimme projectorganisatie. Een team van ervaren en nauw bij de realisatie betrokken werklieden bespreekt wekelijks de voortgang met het projectteam van de opdrachtgever. Samen bepalen we prioriteiten, bespreken we hoe we uitdagingen oplossen, en welke materialen en methoden we daarvoor gebruiken. Dat garandeert ons dat we de juiste keuzes maken. Bovendien heeft de opdrachtgever zo de flexibiliteit om bij te sturen.
Het vele vliegverkeer en alle reizigers merken maar weinig van ons werk. Zo bouwen we de corridor die de nieuwe pier met de huidige luchthaven verbindt, op een nabij gelegen terrein in diverse delen op. De uiteindelijke plaatsing vergt dan nog maar weinig tijd en overlast. Leveringen ontvangen we op een rustiger plek van Schiphol, waarvandaan we ook samen met de opdrachtgever het project coördineren. Vanaf daar brengen we materiaal met veel zorg naar de bouwplaats. Deze is door de Rinze Hofstraweg, een door Schiphol veel gebruikte route, opgesplitst in een ‘landside’ en ‘airside’ deel. Om het vele verkeer niet teveel te hinderen, bouwden we simpelweg een tijdelijke brug. Zo kan Schiphol voort met 'business as usual'.
Schiphol, Amsterdam
Project Fase: Realisatie
Bouwtijd: 2018 - 2019
Kenmerken: Duurzaamheid volgens LEED GOLD-status
Opdrachtgever: Royal Schiphol Group
Markt: Aviation
Partners: TAV Construction
Contractvorm: Build