Mijlpaal: Opening van vierde tunnelbuis A9 Gaasperdammertunnel

23 november 2020

De A9 Gaasperdammertunnel is sinds vanochtend 05:00 uur volledig open voor verkeer. Door het openen van de vierde tunnelbuis zijn ook de rijstroken voor verkeer in de richting van het knooppunt Diemen in gebruik. 

Het openen van deze vierde tunnelbuis is met recht een mijlpaal te noemen in dit omvangrijke project. De A9 Gaasperdammertunnel is met drie kilometer de langste landtunnel van Nederland. Om bestuurders tijdens hun rit een veilig en onbezorgd gevoel te geven, is de tunnel gebouwd volgens de Landelijke Tunnelstandaard. Er hangen 466 luidsprekers, 140 ventilatoren en er ligt ruim 1000 kilometer aan kabels in de dienstgangen. Van Nieuwenhuizen spreekt van ‘het grootste wegenbouwproject van de afgelopen tien jaar’ en noemt de tunnel cruciaal voor de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad.

En nu?

Ondanks dat alle tunnelbuizen nu zijn geopend, is het werk niet achter de rug. Op het dak van de A9 Gaasperdammertunnel komt een groot park dat de wijken in Amsterdam-Zuidoost met elkaar verbindt. En op het dak van de tunnel komen vijfduizend zonnepanelen die genoeg stroom opleveren om alle matrixborden en verlichting in werking te houden. 

Tot 2038 is Ballast Nedam bij de A9 Gaasperdammertunnel betrokken voor beheer en onderhoud. We werken in dit project samen met contractpartners Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure onder de naam IXAS. In opdracht van Rijkswaterstaat ontwerpt, bouwt, financiert en onderhoudt IXAS de tunnel. Het project is onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere.

Leestip: Verbinding staat centraal bij project IXAS, zowel letterlijk als figuurlijk