Orderboek meer dan 1,5 miljard

Het orderboek van Ballast Nedam is in jaren niet zo groot geweest. Ondanks het selectieve aannamebeleid heeft Ballast Nedam dit jaar het orderboek al significant zien groeien tot meer dan 1,5 miljard. Hiermee zal de omzet van komend jaar met 15 tot 30% stijgen naar bijna 1 miljard ten opzichte van dit jaar. Daarnaast is door het selectieve tenderbeleid de kwaliteit van het orderboek sterk toegenomen. Dit blijkt bijvoorbeeld uit een kwalitatief beter tender proces, een groter aandeel van projecten met een lager risicoprofiel en gezondere winst en risico marges.

Olav Padberg, lid Raad van Bestuur Ballast Nedam: “Voor het eerst sinds 2012 zijn we weer terug op dit niveau. Deze keer hebben we echter veel meer vertrouwen in de kwaliteit van de projecten. Het tender- en aanbestedingsproces zijn namelijk compleet aangepast. We staan nu ook veel sterker op het gebied van risicomanagement. Het percentage legacy projecten (aangenomen voor de overname) maakt namelijk voor minder dan 6% deel uit van het huidige orderboek. We zijn erg verheugd om te ervaren dat de strategie die we twee jaar geleden hebben ingezet, selectief tenderen, de kwaliteit van de orderportefeuille verbeteren en laten groeien nu zijn vruchten begint af te werpen.”

Dit jaar kan naar verwachting ongeveer een break even resultaat genoteerd worden. Het onderliggend resultaat is positief. Het resultaat wordt gedrukt doordat nu bewust investeringen gedaan worden om ook in de toekomst gesteld te staan.

De investeringen zijn bijvoorbeeld terug te zien in de kwaliteit van de design-, calculatie- en tenderafdelingen, zodat de orderportefeuilles voor 2019 en verder blijven groeien. Ook is geïnvesteerd in nieuwe bedrijfsonderdelen (zoals Ballast Nedam Renewables en Ballast Nedam Bouw regio Midden), omdat daar nog kansen liggen die beter benut kunnen worden. Deze investeringen werpen hun eerste vruchten af.

In 2018 is de orderportefeuille onder andere toegenomen door de volgende grote projecten:

  • De A24 Blankenburgverbinding: een DBFM-project met een nominale waarde van €1 miljard. Het project omvat een nieuwe snelwegverbinding van ongeveer 4 km, die de A15 en de A20 met elkaar verbindt, inclusief een landtunnel van ongeveer 500m (Holland Tunnel), een tunnel van ongeveer 900m onder het Scheur door (Maasdelta Tunnel), twee grote fly-overs en de verbreding van de bestaande A20. Na de bouwperiode blijft het consortium 20 jaar verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de nieuwe verbinding;
  • Airside pier Schiphol: nieuwe pier waar aan de ene zijde vijf narrow-body vliegtuigen boarden, en aan de overzijde ofwel zes narrow-body vliegtuigen ofwel drie van het allergrootste formaat kunnen boarden. De pier beslaat 53.000 m2, verdeeld over drie verdiepingen. In totaal komen er acht gatehuizen en 57.000 m2 bestrating voor vliegtuigopstelplaatsen;
  • Ontwikkelproject Cartesiusdriehoek: het voormalig werk- en rangeerterrein van NS in Utrecht wordt getransformeerd tot een duurzame, groene en verkeersarme plek in een stedelijk gebied. In de toekomst verrijzen ongeveer 2.600 woningen, een groot centraal park, een school, een supermarkt, horeca en diverse andere voorzieningen;
  • Het World Trade Center Amsterdam: de uitbreiding van 32.000 m2 en een volledige renovatie van 17.000 m2 van het World Trade Center Amsterdam aan de Zuidas;
  • De Galaxy Tower: een luxehotel met ongeveer 250 kamers, een restaurant, zwembad en wellness en daarboven ruim 300 appartementen in hartje Utrecht;
  • The CoolTower: een woontoren van 150 meter en 50 etages hoog. Die ongeveer 280 appartementen herbergt in hartje Rotterdam;
  • Schiphol P3 Extensie: uitbreiding van de lang parkeren faciliteit met een aanbouw op de bestaande garage (eerder gebouwd door Ballast Nedam Parking), waarmee het aantal parkeerplaatsen van ongeveer 13.000 naar ongeveer 15.000 zal gaan.

Daarnaast heeft Ballast Nedam in haar orderportefeuille spreiding aangebracht met kleinere bouw- en infraprojecten en woningbouwprojecten.