Openbaar-vervoer terminal Breda

Bouwen langs het spoor in binnenstedelijk gebied

In de binnenstad van Breda bouwen we aan een compleet nieuw station. We realiseren zowel de entreehal en perrons van het station, als ook het busstation, de winkels, kantoren, appartementen, een parkeerdek en fietsenstallingen. Om dit voor elkaar te krijgen, zorgden we voor tijdelijke aanpassingen aan de spoorinfrastructuur, zoals verlenging van een perron en diverse veiligheidsvoorzieningen. Breda krijgt een nieuw station vanwege het groeiend aantal reizigers en de aansluiting van het station op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Parijs.

Midden in de stad

Station Breda ligt midden in de stad, trekt dagelijks veel reizigers en ligt langs een aantal drukke verkeersaders. Het moet te allen tijde bereikbaar en operationeel blijven en het treinverkeer moet ongehinderd kunnen doorgaan. Samen met Hurks zijn wij verantwoordelijk voor de constructieve, bouwkundige, installatietechnische en infrastructurele werkzaamheden, en ook voor de uitvoeringscoördinatie van het OV-terminalcomplex.

Extra veiligheidsmaatregelen

Met 10.000 volt boven je hoofd en de aanzuigende kracht van een voorbijrijdende trein vraagt werken aan het spoor om extra veiligheidsmaatregelen. Een externe werkplekbeveiligingsleider ondersteunt onze hoofduitvoerder met het bepalen van die aanvullende maatregelen en de controle op de toepassing daarvan.

Aan- en afvoer van materiaal

Werken langs het spoor heeft ook voordelen. We hoeven materiaal en materieel niet aan- en af te voeren via de weg, dit kan via het spoor. Het kwam hier goed uit, omdat de ruimte voor vrachtwagens op de bouwplaats beperkt is. Ook hoeven veel minder vrachtwagens zich te mengen in het stadsverkeer, waardoor de verkeershinder afneemt. Onze medewerkers verdiepten zich samen met ProRail in de treinbewegingen. Het was een enorme, logistieke puzzel om alle spullen in de juiste volgorde en precies op het juiste tijdstip aan te laten rijden. Daarin had onze  logistieke manager een cruciale rol.

Gedetailleerd metselwerk

De gevel van het stationsgebouw heeft een bijzondere vormgeving. Architect Koen van Velsen werkt met 84 verschillende steensorteringen uit dezelfde kleisoort. Die kleuren suggereren dat er een eeuwenoud gebouw staat; het lijkt of raampartijen ter plaatse zijn ingezaagd en ramen al diverse malen zijn verplaatst. De uitvoering van het metselwerk is een omvangrijk, logistiek traject. Een van de werkvoorbereiders is al een jaar voor uitvoering gestart met de detaillering van het gevelontwerp.

Locatie

Breda

Tags
  • Construction

Projectgegevens

Opdrachtgever: ProRail (NS Stations, gemeente Breda, Ministerie Infrastructuur en Milieu)

Project Fase: Opgeleverd

Bouwtijd: 2012 - 2016

Functiecategorie: Utiliteitsbouw