Ballast Nedam en TAV Construction bouwen nieuwe pier Schiphol

Royal Schiphol Group heeft de bouw van de nieuwe pier op Schiphol gegund aan de combinatie Ballast Nedam en TAV Construction, die voor deze opdracht een joint venture zijn aangegaan. De opdracht bestaat uit de bouw van de nieuwe pier, de gatehuizen en de omringende vliegtuigopstelplaatsen.

De nieuwe pier heeft een oppervlakte van 55.000 vierkante meter, krijgt vijf gates voor narrow-body vliegtuigen aan de noordzijde en drie gates voor wide-body vliegtuigen aan de zuidzijde. De gates aan de zuidzijde kunnen ook gebruikt worden om zes narrow-body vliegtuigen aan te sluiten. In een later stadium komen er nog twee wide-body gates bij aan de Zuidzijde. Deze twee behoren niet tot de opdracht.

‘Uitdagende opgave’

“Wij zijn zeer tevreden met de combinatie tussen het Nederlandse Ballast Nedam en de in luchthavens gespecialiseerde Turkse onderneming TAV Construction,” aldus COO Birgit Otto van Royal Schiphol Group. “Met de gezamenlijke kennis van deze partijen kunnen wij de luchtvaartmaatschappijen en de passagiers op de meest efficiënte wijze voorzien van additionele capaciteit en moderne voorzieningen op Schiphol. Daarbij moet het project gerealiseerd worden zonder dat de veiligheid of de capaciteit op de luchthaven in het geding komen. De nu gekozen joint venture heeft alles in zich om deze uitdagende opgave te laten slagen en de eerste ingebruikname van de pier eind 2019 waar te maken.”

Mini-terminal

De nieuwe pier heeft veel kenmerken van een terminal. Zo wordt de pier voorzien van securityfilters, grenscontrole en zullen er winkels en horecavoorzieningen komen. Daarnaast krijgt de pier drie verdiepingen. De drie verdiepingen zijn noodzakelijk om reizigers met verschillende grens- en beveiligingsstatus te scheiden. Daardoor is de pier voor een breed pallet aan bestemmingen en luchtvaartmaatschappijen inzetbaar en kunnen zowel passagiers van of naar Schengenlanden als intercontinentale bestemmingen van deze nieuwe voorziening op Schiphol gebruik maken.

Duurzaamste pier

De nieuwe pier wordt de duurzaamste van Schiphol. Onder meer door gebruik van biomateriaal, isolerend glas en hergebruik van plastic en marmergruis. Ook krijgt de pier 5.000 m2 zonnepanelen en wordt voor bijvoorbeeld het doorspoelen van het toilet gebruik gemaakt van regenwater.