Feest bij A9 Gaasperdammerweg: laatste heipaal in de grond

Na 10.000 heipalen was het vrijdag 21 april zover: de laatste heipaal voor de Gaasperdammertunnel ging de grond in. Een mijlpaal in dit grote project: er komt een einde aan een lange periode van funderingswerkzaamheden. De laatste paal werd vrijdag geslagen door omwonende Jacqueline Hospers. Zij reageerde op de oproep van bouwconsortium IXAS om de laatste paal te mogen slaan. “De werkzaamheden vinden plaats in onze achtertuin, we hebben er elke dag op uitgekeken en alle klappen in huis gevoeld. En ook niet onbelangrijk: het leek me super gaaf om te doen!”

8 miljoen klappen

‘De kortste heipaal die de grond in is gegaan is 10,75 meter en de langste 24,75 meter’, weet Jeroen Piscaer, hoofduitvoerder funderingen van IXAS. Hij heeft nog meer feiten paraat: ‘Gemiddeld moet je ongeveer 800 klappen geven op een heipaal om hem in de grond te slaan. Dat betekent dat er in dit project ongeveer 8 miljoen keer op een heipaal is geslagen.’

Zwaargewichten

Voor deze grote klus zijn er 10 heistellingen gebruikt. De kleinste was 30 meter lang en woog 100 ton, de grootste 55 meter en had een gewicht van 250 ton. Nog wat weetjes: er zit in totaal 33.000 m3 beton in de palen, en 4800 ton aan wapeningskorven. Om het geluid van het heien te reduceren, is er gebruikgemaakt van geluidsmantels. Daarvan zijn er ongeveer 15 in Nederland. Voor de Gaasperdammertunnel zijn er daarvan 10 gebruikt.

En verder

Nu de laatste heipaal in de grond zit, gaat bouwconsortium IXAS verder met de bouw van de tunnel. Tegelijkertijd worden de tunneltechnische installaties aangebracht. Daarna volgt een lange periode van het testen van de installaties. Als alles werkt, kan de tunnel in 2020 open voor verkeer. Daarna ruimt IXAS de oude A9 op en leggen ze een park aan op het dak van de tunnel. Het park zorgt er voor dat de wijken in Amsterdam Zuidoost die eerder door een snelweg gescheiden werden, nu met elkaar verbonden worden.

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt IXAS aan de uitbreiding van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen: de Gaasperdammerweg. De werkzaamheden aan de A9 maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). IXAS is een samenwerkingsverband tussen Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i, opgericht voor het project A9 Gaasperdammerweg.