OV-Terminal Breda opgeleverd

Op vrijdag 29 juli is het bouwgebied van OV-Terminal Breda door de bouwcombinatie Ballast Nedam – Hurks opgeleverd aan ProRail. In opdracht van de gemeente Breda, NS en Prorail realiseerde de bouwcombinatie een ultramodern, hoogwaardig transportknooppunt en verblijfcomplex. Op zeven sporen en drie perrons stoppen zestien treinen per uur, waaronder vier HSL-shuttles. Het busperron biedt plaats aan twintig bussen.

Noord en zuid

In september 2014 was de noordzijde van de OV-terminal opgeleverd. Op 6 september 2014 werd de noordkant van het nieuwe station door reizigers in gebruik genomen. De reizigerstunnel onder het station was voor de helft klaar. Een dag later werd het busstation in gebruik genomen. Daarna verplaatste de werkzaamheden zich naar de zuidzijde van het station. Dit omvatte twee appartementenblokken en een grootse entree. Een historische gebeurtenis tijdens de bouw van het station was de verbinding tussen de noord- en zuidzijde. Vanaf 23 september 2015 verbindt een vakwerkconstructie van stalen balken de centrumzijde en Belcrumzijde met elkaar.

Midden in de stad

Station Breda ligt midden in de stad, trekt dagelijks veel reizigers en ligt langs een aantal drukke verkeersaders. Het moet te allen tijde bereikbaar en operationeel blijven en het treinverkeer moet ongehinderd kunnen doorgaan. De voortgang van alle bewegingen in het station; van treinen en bussen, maar ook die van taxi’s, voetgangers, fietsers en goederenvervoer, vereiste een minutieuze planning. Werkzaamheden een jaar van te voren op dag en uur nauwkeurig plannen is in de bouw ongebruikelijk. Hier was het vaak noodzakelijk.

Aan- en afvoer van materiaal

Werken langs het spoor heeft ook voordelen. We hoeven materiaal en materieel niet aan- en af te voeren via de weg, dit kan via het spoor. Het kwam hier goed uit, omdat de ruimte voor vrachtwagens op de bouwplaats beperkt is. Ook hoeven veel minder vrachtwagens zich te mengen in het stadsverkeer, waardoor de verkeershinder afneemt. Onze medewerkers verdiepten zich samen met ProRail in de treinbewegingen. Het was een enorme, logistieke puzzel om alle spullen in de juiste volgorde en precies op het juiste tijdstip aan te laten rijden.