OV-Terminal Arnhem opgeleverd; 19 november officiële opening

Op woensdag 30 september is het bouwgebied van OV-Terminal Arnhem door de bouwcombinatie Ballast Nedam – BAM opgeleverd aan ProRail. ProRail heeft het gebouw direct overgedragen aan de eigenaren NS en de gemeente Arnhem. Alle betrokkenen zijn verheugd dat de stationshal binnenkort toegankelijk is voor reizigers. De hal verbindt dan perrons, busstation, trolleybusplein, kantorenplein, parkeergarage en fietsenstalling met elkaar.

Sluitstuk

Het project OV-Terminal Arnhem omvat het realiseren van een stationshal en is één van de grootste naoorlogse ontwikkelingen in de stad. De OV-Terminal is het sluitstuk van de werkzaamheden in het stationsgebied en is gebouwd op en tegen diverse reeds gerealiseerde gebouwen.

Klaar voor de toekomst

Toekomstbestendigheid was het sleutelwoord bij de realisatie van de nieuwe OV-terminals. Arnhem Centraal was uit zijn jasje gegroeid. In 2020 kunnen per dag 110.000 OV-reizigers per dag het station gebruiken. Binnenkort kunnen de reizigers genieten van het nieuwe Arnhem centraal. Zij vinden er naast goede overstapmogelijkheden ook diensten als winkels, horeca en ontspanning. Arnhem Centraal is straks één van de 6 internationale halteplaatsen voor de hogesnelheidstrein richting Duitsland.

Intensieve samenwerking

Voor de totstandkoming van het contract is intensief samengewerkt tussen opdrachtgever ProRail en de bouwcombinatie. De financiële en technische risico’s zijn hierin meegenomen. De stationshal heeft de opvallende vorm gekregen zoals door Ben van Berkel van architectenbureau UNStudio is ontworpen: glooiende lijnen, een hoge glazen pui en een golvend dak.

Bekijk meer informatie over dit project.