Holland Central met Floriade 2022 motor voor vitale, economische ontwikkeling

Holland Central, hart van de Nederlandse tuinbouw ziet zichzelf als de beste plek voor Floriade 2022. Met de indiening van het bidbook bij de Nederlandse Tuinbouwraad, zet de regio deze week een vervolgstap op weg naar Floriade 2022.

Het masterplan van de wereldtuinbouwexpo is ontworpen door het toonaangevende architectenbureau OMA, dat is opgericht door Rem Koolhaas. A-merken staan voor een krachtig publiek-privaat consortium met de naam Holland Central. Zij zien de Floriade 2022 als aanjager van een breed scala aan gebiedsontwikkelingen. Met de succesvolle wereldtuinbouwexpo wil het gebied zich internationaal op de kaart zetten als duurzame, vitale regio met een florerende tuinbouwsector en een goede balans tussen wonen, werken en recreëren. Een visitekaartje voor Nederland en een voorbeeld voor andere metropolen in de hele wereld.

Vliegwiel
Coos Rijsdijk, voorzitter van Floriade 2022 Holland Central: “Floriade 2022 hoort en is hier thuis. De tuinbouw zit in het DNA van deze regio. Twee van de vijf Nederlandse Greenports liggen in dit gebied, twee andere liggen om de hoek. Nergens in Nederland zijn zoveel voorbeelden te vinden van de vernieuwingskracht die de tuinbouw kenmerkt.
Met Floriade 2022 slagen we er sneller en beter in om de toekomstambities van deze regio te realiseren. Om te excelleren en groeien, gaan we onze tuinbouw sterker vervlechten met andere economische topsectoren in dit gebied: water, energie, sport en leisure, cultuur, toerisme, logistiek, voeding en gezondheid. Tegelijkertijd wil onze regio zich verder ontwikkelen als de ‘natuurlijke’ overgang tussen de Randstad en het unieke landschap daarbinnen. Ons concept heet niet voor niets Green XChange.”


Thema’s Floriade 2022

Holland Central | Green XChange gaat over beleving; Floriade-bezoekers én -exposanten laten ervaren hoe zij hun verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de vitaliteit van ‘hun’ wereld. Rijsdijk: “We laten ze de betekenis van de tuinbouw voor hun eigen leefwereld ervaren. We motiveren en inspireren ze om te kiezen voor duurzame producten. En om hun leven en leefomgeving vitaal te maken. Floriade 2022 bouwt voort op de thema’s van Floriade 2012 en brengt ze een stap verder tot Embrace the Green Economy, Relax & Energize, Reflect & Activate, Design the Environment en Stage the World. Daarmee geeft Nederland internationaal haar visitekaartje af.”

A-merken staan voor het publiek-privaat consortium
Het consortium Holland Central | Green XChange bestaat uit een groep A-merken die met hun expertise een Floriade op de best denkbare plek willen realiseren. In deze groep zit ruim twintig jaar ervaring met ontwerp en realisatie van wereldtuinbouwtentoonstellingen. Het zijn overheden met hart voor de tuinbouw Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Boskoop, Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Waddinxveen en Zoetermeer, de provincie Zuid-Holland en de Kamer van Koophandel, ARCADIS, Ballast Nedam, Careyn, Imtech en KWS. Rijsdijk: “Samen combineren we kwaliteit en locatie. We zijn de sterke, enthousiaste én betrouwbare organisatiepartner die de Nederlandse Tuinbouwraad zoekt. We hebben onze kennis en ervaring vertaald naar een solide begroting en een realistisch en uitvoerbaar plan.”



Masterplan van OMA
Het concept van Green XChange - de tuinbouw als aanjager voor een breed scala van gebiedsontwikkelingen - is door het internationaal toonaangevende architectenbureau OMA, opgericht door Rem Koolhaas, vertaald in het masterplan en ontwerp voor Floriade 2022. Deze werken toe naar een Floriade waar de diverse landschappen elkaar omarmen en dankzij hun uitwisseling zorgen voor een vitale samenleving.

7 oktober 2012
De NTR maakt op 7 oktober - de laatste dag van de Floriade Venlo 2012 - de winnaar bekend. Naast Holland Central doen Almere, Amsterdam en Groningen mee aan deze wedstrijd.



Meer informatie en het bidbook zijn te vinden op www.floriade2022.com.

Steun onze kandidatuur en word fan op www.facebook.com/floriade2022 en www.floriade2022.com of volg ons op Twitter @FloriadeTweets

Download dit persbericht in pdf formaat