Eerste houten vangrail voor Heerhugowaard

Ballast Nedam Infra Noord West is in opdracht van de gemeente Heerhugowaard begonnen met het plaatsen van houten vangrails.

De eerste houten vangrail in Heerhugowaard wordt dinsdag 15 maart officieel opgeleverd. De vangrail is ter hoogte van Marconistraat 40 in een nieuw gebouwde spooronderdoorgang – die ook gebouwd is door Ballast Nedam Infra Noord West- geplaatst.

 

Nog bijna nergens worden houten vangrails in Nederland op grote schaal toegepast. Gemeente Heerhugowaard is hiermee een koploper. De vangrails worden aan de N23 Westfrisiaweg geplaatst, in totaal 33.700 meter, waarvan in Heerhugowaard 950 meter.

 

De houten vangrail is uitgebreid onderzocht en getest. Naast computersimulaties zijn ook crash-tests door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) uitgevoerd. Hier liet men een kleine personenauto en een streekbus van 13.000 kilo tegen de houten vangrail botsen. Het resultaat was positief en leverde de classificatie 100 km/u in klasse H2 op. De houten vangrail voldoet hiermee aan de eisen van de provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat. Daarmee is de weg vrij voor toepassing op grotere schaal.