New Babylon: Frame van 525 ton op 36 meter hoogte geplaatst

Met het plaatsen van een stalen frame van ca 525.000 kg op 36 meter hoogte, door twee van de grootste kranen in West Europa, is een voor Nederlandse begrippen unieke bouwoperatie succesvol afgerond.

Het stalen frame, met een omvang van 36 bij 27 meter en een hoogte van 7,20 meter is in één stuk door twee kranen van elk 80 meter hoog en elk 800.000 kg zwaar, op de constructie van New Babylon in Den Haag geplaatst. Ballast Nedam Bouw Speciale Projecten is samen met Boele van Eesteren verantwoordelijk voor de bouw van dit project.

Nog niet eerder werden beide kranen tegelijkertijd en rijdend ingezet, en ook de omvang en het gewicht van het integraal geplaatste stalenframe zijn in Nederland uniek. De 2 rijdende kranen hebben het frame, dat sinds begin juli op de bouwlocatie naast New Babylon is afgemonteerd, op 36 meter hoogte geplaatst. Al sinds februari van dit jaar wordt er gewerkt aan de bouw van het stalen frame. De 2 kranen zijn enkele weken geleden door zo’n 50 vrachtwagens in delen vanuit onder meer Duitsland aangevoerd. Aan de opbouw van deze extreem zware en hoge kranen, is ongeveer 4 dagen door gemiddeld 30 man gewerkt.

Wethouder Marnix Norder was samen met Jan Heeremans, namens de ontwikkelingscombinatie van Fortress en SNS Property Finance, getuige van de hele ‘hijsklus’.
Jan Heeremans: “Wij zijn allemaal uitermate trots op dit hoogstandje en feliciteren de Bouwcombinatie dan ook van harte met het bereikte resultaat. Hiermee is de realisatie van New Babylon opnieuw een belangrijke stap dichterbij.”
Marnix Norder: “Dit is echt heel spectaculair. Zo’n complexe operatie op zo’n logistiek lastige locatie naast het station is ongekend. Dit illustreert opnieuw de omvang en impact van de ingrijpende transformatie die we in Den Haag Nieuw Centraal realiseren.”

Eerst werd het frame, dat reeds geprefabriceerd op de bouwlocatie aanwezig was, door de 2 kranen tot ca. 3 meter hoogte gehesen. Vervolgens is de rijbaan van de kranen vrij gemaakt door kleinere kranen, waarna het frame tot een hoogte van ca. 37 meter werd gehesen. Met het frame op 37 meter hoogte zijn beide kranen gaan rijden naar de plaatsingspositie waar ze het frame op 2 vierkante kolommen met een doorsnede van 1 bij 1 meter en 2 V-kolommen, hebben laten zakken.
De locatie waar het frame is geplaatst is aan de zijde Bezuidenhoutseweg en boven het Eden Babylon Hotel.

Architectuur
Inmiddels is zichtbaar dat Babylon de komende jaren een ware metamorfose zal ondergaan en fors wordt uitgebreid. De architectuur van New Babylon kenmerkt zich door een naar buitengericht, transparant ontwerp, met als bekroning twee markante woontorens van respectievelijk 100 en 140 meter hoog die de skyline van Den Haag mede zullen bepalen.

Planning
New Babylon wordt uitgevoerd in meerdere bouwfasen. Het bouwdeel aan de Bezuidenhoutseweg behoort tot de 1e fase. In dit deel van New Babylon wordt 12.000 m2 verhuurbaar vloeroppervlak kantoorruimte (onder meer ten behoeve van de landsadvocaat Pels Rijcken Droogleever & Fortuijn) en 130 appartementen (koop en huur) gerealiseerd. Dit deel wordt in 2009 opgeleverd. Met de 2e fase van de bouw is vorig najaar gestart en in 2012 zal heel New Babylon worden opgeleverd en in gebruik genomen. De ondergrondse parkeergarage onder het Anna van Buerenplein wordt begin 2009 opgeleverd en vervolgens overgedragen aan Q-Park.

Betrokken partijen
Ontwikkelaar van New Babylon is Babylon Den Haag B.V., een joint venture van Fortress B.V. en SNS Property Finance B.V..

Een bouwcombinatie bestaande uit Boele & van Eesteren en Ballast Nedam Bouw, is verantwoordelijk voor de bouw van New Babylon.

Het ontwerp van New Babylon en de garage onder het Anna van Buerenplein, is van de hand van Roberto Meyer, van Meyer en Van Schooten Architecten uit Amsterdam.

Den Haag Nieuw Centraal
New Babylon maakt deel uit van de totale herontwikkeling van het stationsgebied in Den Haag, beter bekend onder de naam Den Haag Nieuw Centraal. De vernieuwing betekent niet alleen een verbetering van het vervoersknooppunt, maar zorgt ook voor een gebied waar het prettig wonen, werken en recreëren is. Naast New Babylon zijn er nog vijf deelprojecten: de verbouwing van de stationshal, de bouw van kantoren en woningen op het Koningin Julianaplein, de ontwikkeling van het Anna van Buerenplein tot een aantrekkelijk en multifunctioneel ontmoetingspunt, de overbouwing van het busplatform en de herinrichting van de openbare ruimte.